1. Hem
  2. Om oss

Om oss

Unilever är ett av världens ledande företag som säljer och tillverkar konsumtionsvaror. Vi marknadsför fler än 400 varumärken i drygt190 länder.

Gör hållbarhet till en del av vardagen.

Varje dag använder 2,5 miljarder människor våra produkter för att se bra ut, må bra och få ut mer av livet. Det är ca en tredjedel av jordens befolkning som väljer något av våra varumärken som Lipton, Knorr, Dove och Hellmann´s eller bland ikoniska märken som Bango i Indonesien och Suave i USA. Tretton av världens främsta 50 varumärken ägs faktiskt av Unilever.

Vår geografiska räckvidd ger oss en stark global närvaro, inklusive en unik position på tillväxtmarknader vilka genererar 58 % av vår totala omsättning.

Verksamheten täcker en komplex, global värdekedja. Vi jobbar med tusentals leverantörer och spenderar ca 34 miljarder på varor och tjänster, inklusive ca 13 miljarder på ingredienser och råmaterial, av vilka våra produkter tillverkas i våra fler än 300 fabriker i 69 länder.

Produkter distribueras sedan till 25 miljoner återförsäljare, från stormarknader till små närbutiker och genom andra snabbt växande kanaler såsom e-handel och direkta kundkanaler. Vi är även den näst största annonsören i världen, grundat på medieköp.

190

Antal länder vi är verksamma i.

160 000

Antal anställda.

1 miljard Euro

Belopp vi investerar i FoU (Forskning och Utveckling) varje år.

Denna omfattning innebär ansvar

Vi lever i en allt mer osäker och ombytlig värld. Temperaturerna stiger, torka blir vanligare, livsmedelstillgång är alltmer otillräcklig, skillnaden mellan rika och fattiga växer. Miljarder människor saknar fortfarande åtkomst till grundläggande hygien och hälsovård.

Men samhället förändras. En alltmer växande förändring pågår mot en meningsfull och hållbar konsumtion, där enskilda personer i större utsträckning tar personligt ansvar för sina köpbeslut.

Därför är vårt syfte enkelt: gör hållbarhet till en del av vardagen.

Med detta vill vi att hjälpa till att skapa en värld där vi alla kan utvecklas väl och må bra inom vår planets naturliga gränser.

Och tillsammans med vårt bredare nätverk – av partners, leverantörer och konsumenter – gör vi framsteg.

Detta drivs idag av samma pionjäranda som lade grunden till Unilever en gång i tiden på 1890-talet. Med hjälp av den tvål som grundlade renlighet i det viktorianska England.

Alltmedan verksamheten växer jobbar vi aktivt för att:

Hälsa och välmående

Hjälp mer än en miljard människor att förbättra sin hälsa och välmående

Miljöinverkan

Halvera vår miljöinverkan

Bättre försörjningsmöjligheter

Förbättra miljoner människors försörjningsmöjligheter

Dessa djärva ambitioner är hjärtat av Unilevers Sustainable Living Plan. Den lanserades 2010 och har bevisat att en ansvarsfull verksamhet är lönsamma affärer som drivs med hjälp av tillväxt och effektivitet i organisationen, genom att dra ner på kostnader och minska risker.

70%

omsättningstillväxt under 2017 från varumärken som främjar hållbarhet.

44

länder där vi är den ”mest eftertraktade arbetsgivaren”.

490

miljoner i energikostnader som undvikits tack vare eko-effektivitet sedan 2008.

56%

agrikulturella råmaterial har införskaffats på ett hållbart sätt.

Det moderna livet bygger på förtroende. Inget samhälle kan blomstra utan det – och i rena affärstermer är förtroende den värdefullaste tillgången.

Paul Polman, CEO

Hållbarhet driver innovation

Vattenbrist är ett stort problem i många delar av världen. Därför utvecklar vi vattensmarta produkter, vi arbetar med leverantörer och jordbrukare för att hjälpa dem att klara sig bättre, och vi använder mindre i våra fabriker.

Avfall, å andra sidan, bara ökar. Därför hjälper vi till att skapa en mer cirkulär ekonomi genom att tänka om vad gäller våra plastförpackningar och energialstring från vårt tillverkningsavfall.

Våra planer att bli koldioxidpositiva innan 2030 inkluderar att få 100 % av vår energi för alla våra operationer från förnybara källor, genom att installera klimatvänligare glassfrysar och genom att minska våra transportutsläpp.

Varumärken med högtflygande planer

Våra varumärken för en ’hållbar livsstil’ – de med ett tydligt syfte som rör miljö- eller sociala angelägenheter och som bidrar till USLP – inspirerar människor och utgör en verklig skillnad. Till exempel, Dove hjälper unga människor att bygga upp sitt självförtroende, våra tvättmedelsmärken uppmuntrar barn att njuta av riktig lek och Knorr jobbar med att ändra matsystemet från bondens jord till våra matbord.

Fler än 55 miljoner

personer har fått rent dricksvatten sedan 2005

Fler än 10 miljoner

personer har fått förbättrad tillgång till toalett mellan 2012 och 2016

≈78 miljoner

personer har ingått i vårt munhygienprogram sedan 2010

Med partners kan vi göra ännu mer

Vår globala närvaro och djupa rötter i lokala kulturer ger oss omfattningen och inflytandet att göra ännu större inverkan. Men vi kan inte göra det ensamma. Det är anledningen till att vi arbetat tillsammans med andra i områden som att få stopp på skogsskövling, förbättra människors tillgång till vatten, hälsa och hygien, och för att utbilda småbrukare inom hållbart jordbruk. Samarbete är även nyckeln till kvinnors självbestämmandemakt, för vi anser att det är det starkaste incitamentet för en mänskligare utveckling och ekonomisk tillväxt.

Belönade för våra ansträngningar

Nr.1

Topplacering i kategorin personlig hygien 2017 Dow Jones Sustainability Index.

Nr.1

Global Corporate Sustainability Leaders i 2017 GlobeScan/SustainAbility årliga undersökning.

’A’-betyg

För klimatförändring, vatten-, skogs- och försörjningsengagemang i CDP:s 2018 Global Supply Chain-rapport.

Erkännande som dessa inspirerar oss till att göra mer och visar hur vi vill vara mer transparenta särskilt inom områden som betyder mest för dig såsom mänskliga rättigheter, lägre salthalter och palmolja.

Tillbaka överst på sidan

FÖLJ MED OSS I SOCIALA KANALER

Delar du vårt intresse för en hållbar framtid. Följ gärna med oss i sociala kanaler. Vi håller utkik efter dig!

KONTAKTA OSS

Kontakta Unilever och specialiserade team eller hitta kontakter runt om i världen.

Kontakta oss