Om oss
Unilever är ett av världens ledande företag som säljer och tillverkar konsumtionsvaror. Vi marknadsför fler än 400 varumärken i drygt190 länder.
Gör hållbarhet till en del av vardagen.
Varje dag använder 2,5 miljarder människor våra produkter för att se bra ut, må bra och få ut mer av livet. Det är ca en tredjedel av jordens befolkning som väljer något av våra varumärken som Lipton, Knorr, Dove och Hellmann´s eller bland ikoniska märken som Bango i Indonesien och Suave i USA. Tretton av världens främsta 50 varumärken ägs faktiskt av Unilever.
Vår geografiska räckvidd ger oss en stark global närvaro, inklusive en unik position på tillväxtmarknader vilka genererar 58 % av vår totala omsättning.
Verksamheten täcker en komplex, global värdekedja. Vi jobbar med tusentals leverantörer och spenderar ca 34 miljarder på varor och tjänster, inklusive ca 13 miljarder på ingredienser och råmaterial, av vilka våra produkter tillverkas i våra fler än 300 fabriker i 69 länder.
Produkter distribueras sedan till 25 miljoner återförsäljare, från stormarknader till små närbutiker och genom andra snabbt växande kanaler såsom e-handel och direkta kundkanaler. Vi är även den näst största annonsören i världen, grundat på medieköp.
- 190
-
Antal länder vi är verksamma i.
- 160 000
-
Antal anställda.
- 1 miljard Euro
-
Belopp vi investerar i FoU (Forskning och Utveckling) varje år.
Denna omfattning innebär ansvar
Vi lever i en allt mer osäker och ombytlig värld. Temperaturerna stiger, torka blir vanligare, livsmedelstillgång är alltmer otillräcklig, skillnaden mellan rika och fattiga växer. Miljarder människor saknar fortfarande åtkomst till grundläggande hygien och hälsovård.
Men samhället förändras. En alltmer växande förändring pågår mot en meningsfull och hållbar konsumtion, där enskilda personer i större utsträckning tar personligt ansvar för sina köpbeslut.
Därför är vårt syfte enkelt: gör hållbarhet till en del av vardagen.
Med detta vill vi att hjälpa till att skapa en värld där vi alla kan utvecklas väl och må bra inom vår planets naturliga gränser.
Och tillsammans med vårt bredare nätverk – av partners, leverantörer och konsumenter – gör vi framsteg.
Detta drivs idag av samma pionjäranda som lade grunden till Unilever en gång i tiden på 1890-talet. Med hjälp av den tvål som grundlade renlighet i det viktorianska England.
Alltmedan verksamheten växer jobbar vi aktivt för att: