Toggle Sök

  1. Hem
  2. ...
  3. Vår bakgrund
  4. 1885‒1899: Produktinnovation, 1800-talsstil

1885‒1899: Produktinnovation, 1800-talsstil

I slutet av 1800-talet, i Oss i Brabant, Nederländerna, driver Jurgens och Van den Bergh – köpmän på två familjeföretag – blomstrande handel med export av smör till Storbritannien.

Lever Brothers Sunlight-tvålförpackning från 1889

I början av 1870 blir de intresserade av en ny produkt som tillverkas av nötköttsfett och mjölk – margarin – som de insåg skulle kunna massproduceras som ett prisvärt alternativ till smör.

Senare i norra England i mitten av 1880 börjar en framgångsrik familjeägd livsmedelshandel, förestånden av William Lever, att producera en ny typ av hushållstvål. Produkten innehåller kopra eller tallkärnsolja, som gör att tvålen löddrar lättare än traditionella tvålar tillverkade av animaliska fetter gör. Lever ger tvålen varumärkesnamnet Sunlight, något som var högst ovanligt på den tiden, och säljer den inslagen i distinkta förpackningar.

Milstolpar

1872

I Nederländerna öppnar Jurgens och Van den Bergh sina första fabriker för att producera margarin.

1884

Lever & Co börjar producera tvålen Sunlight.

1886

Knorr – som senare kommer att bli uppköpta av Unilever – lanserar sopptabletter med köttextrakt för försäljning till låginkomsttagare som näringsrik mat.

1887

I slutet av det här året tillverkar Lever & Co 450 ton av tvålen Sunlight per vecka, och William Lever köper den tomt där han kommer att bygga Port Sunlight – en stor fabrik vid Merseys stränder mitt emot Liverpool med en specialbyggd by för fabriksarbetarna med hög boendestandard samt diverse bekvämlighetsinrättningar och fritidsanläggningar.

1888

Jurgens och Van den Bergh flyttar båda sina verksamheter till en annan blomstrande marknad ‒ Tyskland ‒ och bygger fabriker där.

1890

Lever & Co blir ett aktiebolag – Lever Brothers Ltd.

1891

Van den Bergh flyttar huvudkontoret till Rotterdam.

1894

För att stödja och främja det växande intresset för personlig hygien skapar Lever & Co en ny prisvärd produkt – tvålen Lifebuoy.

Lever Brothers blir ett börsnoterat bolag.

Mitten av 1890

I Storbritannien säljer Lever Brothers nästan 40 000 ton av tvålen Sunlight per år, och börjar utvidga verksamheten i Europa, Amerika och de brittiska kolonierna med fabriker, exportföretag och plantager.

1898

Vid den här tidpunkten har Van den Bergh redan en säljpersonal på 750 säljare, och lanserar ett nytt margarin med varumärkesnamnet Vitello.

1899

Lever Brothers introducerar en ny typ av produkt ‒ Sunlight Flakes – som gör hushållsarbetet lättare än med de traditionella, hårda tvålarna. År 1900 ändras varumärket Sunlight Flakes till Lux Flakes.

Tillbaka överst på sidan