Toggle Sök

  1. Hem
  2. ...
  3. Vår bakgrund
  4. 1930‒1939: Övervinnande av utmaningar

1930‒1939: Övervinnande av utmaningar

Nittonhundratrettiotalet blir till ett tufft decennium – det börjar med den stora depressionen och slutar med ett nytt världskrig.

Vintage-annons för Lux-flingor ‒ ”Oupplöst tvål fördärvar underkläder”

De här affärsförhållandena gör det nysammanslagna företagets behov av att rationalisera än mer angeläget. Därför lägger Unilever ner en del av sina 50 tvåltillverkningsföretag i Storbritannien för att koncentrera sig på färre varumärken samtidigt som myndigheterna i fastlandseuropa inför skatter, punktskatter och produktionsbegränsningar för att skydda den lokala produktionen av smör. Slutresultatet är att Unilevers produktionsanläggningar för margarin och matfett minskas från tio till fem.

Men trots lågkonjunkturen fortsätter verksamheten att expandera, dels genom utvecklingen av nya produkter på deras etablerade marknader, och dels genom att de förvärvar företag som utvidgar deras verksamhet till att omfatta framväxande produktgrupper som fryst mat och färdigmat.

Milstolpar

1930

Den 1 januari grundas Unilever officiellt.

Procter & Gamble gör sitt inträde på den brittiska marknaden genom förvärvet av Thomas Hedley Ltd i Newcastle och blir en av Unilevers största rivaler.

Mitten av 1930-talet

Produktionen av tvål rör sig alltmer bort från hårda tvålar till flingor och pulver som är utformade för lättare hushållsrengöring. Detta leder till utvidgning av verksamheten på tvålmarknaden.

1935

Vitamin A och D tillsätts i margarin till nivåer som motsvarar de för smör.

1938

Efter en kampanj för att förbättra allmänhetens uppfattning om margarin och tillväxten av vitaminberikade varumärken, däribland Stork i Storbritannien och Blue Band i Nederländerna, stiger försäljningen av margarin till nivåer nära rekordförsäljningarna 1929.

Slutet av 1930-talet

Med tillkomsten av andra världskriget gör valutaregleringar och frysta valutor internationell handel alltmer komplex. I Tyskland kan inte Unilever flytta vinster ut ur landet men måste istället investera i företag som inte har något att göra med oljor och fetter, inklusive allmännyttiga företag.

Tillbaka överst på sidan