Toggle Sök

  1. Hem
  2. ...
  3. Vår bakgrund
  4. 1970‒1979: Diversifiering i ett tufft klimat

1970‒1979: Diversifiering i ett tufft klimat

Under 1970-talet leder hårda ekonomiska villkor, däribland hög inflation i spåren av oljekrisen 1973, till oförändrade försäljningssiffror.

Tryckt annons för Flora-margarin från 1970-talet

Tillväxten av stora detaljhandlare som stormarknader med mera är också början på en förskjutning av förhandlingsmakt bort från tillverkarna.

Därför fortsätter Unilever att bygga konsumentvaruföretag i sektorer som inkluderar transport och förpackning, och får extra vind i seglen genom köpet av National Starch. Lyckligtvis ger dotterbolaget United Africa Company stora vinster i det oljeblomstrande Nigeria, vilket kompenserar för kostnaderna för verksamheter i Europa och USA.

Men medan Unilever fortsätter att diversifiera under 1970-talet upphör man med utvidgning längs distributionskedjan eftersom tredjepartsleverantörer blir större och bättre rustade att själva ta över arbetsuppgifter som inte rör kärnverksamheten.

Milstolpar

1970

Unilever förvärvar köttföretaget Zwanenberg's i Oss, som så småningom blir Unilevers köttkoncern UVG.

1971

Lipton International förvärvas, och Unilevers teverksamhet blir en av de största i världen.

Deodoranten Impulse lanseras med start i Sydafrika. Produkten finns 1985 till försäljning i 30 länder.

Mentadent lanseras i Österrike som ett revolutionerande varumärke för tandköttshälsa.

1973

Frigo Ice Cream förvärvas i Spanien.

Unilevers dotterbolag, United Africa Company, blir UAC International; företaget har utvidgat sin verksamhet sedan starten på 1920-talet till handel i 43 länder.

1977

Vid det här laget har Unilever närmare 177 000 anställda på 200 kontor och fabriker i de nio medlemsländerna i den Europeiska ekonomiska gemenskapen, medan man investerar i fasta tillgångar med en takt på cirka 30 miljoner GBP per år och spenderar cirka 1 miljard GBP på råvaror och material.

1978

Som ett tecken på sina avsikter att öka sin närvaro i USA förvärvar Unilever National Starch, en ledande tillverkare av lim, stärkelse och organiska specialkemikalier. Detta är det största företagsförvärvet av ett europeiskt företag i USA vid den här tidpunkten.

Tillbaka överst på sidan