Toggle Sök

  1. Hem
  2. ...
  3. Vår bakgrund
  4. 1980‒1989: Fokusering på kärnprinciperna

1980‒1989: Fokusering på kärnprinciperna

I början av 1980-talet är Unilever det 26:e största företaget i världen.

Stork-annons från 1980-talet

Dess affärsintressen inkluderar plast, förpackningar, tropiska planteringar och ett rederi samt ett brett urval av livsmedelsprodukter och produkter för hem och personlig hygien.

I början av decenniet beslutar man sig i ett djärvt drag att omfokusera på kärnproduktområden med starka marknader och lika stark tillväxtpotential. De rationaliseringar som blev nödvändiga leder till stora förvärv och lika stora avvecklanden, däribland försäljning av företag inom djurfoder-, förpacknings-, transport- och fiskodlingsindustrin.

Men 1989 framgår den resulterande tillväxten inom kärnverksamheten tydligt.

Milstolpar

1982

Viennetta-glasstårtorna lanseras med start i Storbritannien som en julspecialitet.

1983

Axe (Lynx i Storbritannien) kroppsspray för män lanseras med start i Frankrike.

1984

Unilever tillkännager sin strategi för kärnverksamheten, och stora förvärv och avyttringar följer under nästa decennium.

Brooke Bond förvärvas i Unilevers första fientliga övertagande.

1985

Unipath lanserar en sats för hemtest av graviditet, Clearblue, som säljs i läkemedelsbutiker i Storbritannien.

1986

Förvärvet av Naarden fördubblar Unilevers verksamhet inom dofter och smaktillsatser. Chesebrough-Pond's, som äger Pond's and Vaseline, förvärvas i USA.

1987

Dove återlanseras i Europa med start i Italien.

1989

Calvin Klein och Elizabeth Arden/Fabergé förvärvas, och Magnum-glassen lanseras i Tyskland.

Tillbaka överst på sidan