Toggle Sök

Ett nytt sätt att se på skönhet.

Samhällets skönhetsideal påverkar många kvinnor och får dem att känna att de inte duger eller räcker till. Trycket att se ”vacker” ut kan till och med göra att kvinnor känner att de inte kan delta i samhället eller hindrar dem att förverkliga sina ambitioner.

Dagliga påfrestningar att se bra ut

dove-choosebeautiful

Idag upplever unga tjejer än någonsin ett tryck att leva upp till något som uppfattas som det fysiskt perfekta som återspeglas i samhället och kulturen runt omkring oss. Dove senaste globala undersökning om attityder hos flickor i åldrarna 10-17 visade att 60 procent av flickorna har valt att inte delta i någon aktivitet därför att de trodde att de inte såg tillräckligt bra ut.

Det är ingen överraskning att flickor är de som är mest benägna att undvika aktiviteter som innebär att visa sina kroppar eller sitt utseende - till exempel att gå till stranden, till en fest eller på en dejt. Men mer chockerande är det faktum att 15 procent valde att inte gå till skolan och 12 procent undvek att gå till läkaren på grund av deras uppfattning kring sitt utseende.

Allvarliga konsekvenser

Jess Weiner, ambassadör för Global Dove Self-Esteem, berättar att: "När flickor slutar att delta i vardagsaktiviteter är det inte bara en personlig förlust utan det är också något som vi som samhälle förlorar på i framtiden.” Dove arbetar för att ändra på detta och genom Dove Self-Esteem Project vill vi skapa en värld där tjejer aldrig tycker att de inte ser tillräckligt bra ut och att deras utseende aldrig håller dem tillbaka från att förverkliga sin fulla potential i livet.

Dove har alltid uppmuntrat kvinnor att ta hand om sig själva – allt för att de ska känna sig vackra i sina kroppar, få större självförtroende och bli lyckliga i sitt eget utseende. Arbetet med Dove Self-Esteem projektet ska skapa en positiv känsla och plattform för morgondagens kvinnor.

Skapa ett arv av självförtroende för din kropp

Dove Self-Esteem Project hjälper tjejer att bygga en positiv relation till sin skönhet genom insatser som bygger upp, vårdar och förstärker självkänslan.

Utbildningsprogrammet är för barn och unga vuxna (främst tjejer) i åldrarna 8-17 år. Det ska stärka deltagarnas självkänsla genom workshops i skolor eller i ungdomsgrupper, genom aktiviteter för mödrar och döttrar tillsammans och även direkt till tjejer på nätet.

Programmet är en del av Unilevers Sustainable Living Plan, som i sin helhet syftar till att förbättra hälsan och välbefinnandet för 1 miljard människor till 2020. Dove Self-Esteem Projects mål är att 15 miljoner unga människor ska nås av utbildningen i självkänsla till år 2015. I slutet av 2012 hade över 11 miljoner flickor över hela vägen nåtts.

Tillbaka överst på sidan