Genom att vi använder en el-båt på kanalerna i Venedig för att leverera glass kan vi minska både vår CO2 utsläpp och de marina föroreningarna som har en inverkan på staden.
I en stad som Venedig som saknar vägar och bilar så förlitar sig människor och varutransporter på de berömda kanalernas färjelinjer. Men de marina föroreningarna är ett bekymmer, också de skadliga vågorna orsakar stora problem. Därför skärper myndigheterna restriktionerna kring av hur och vid vilken tidpunkt kommersiella pråmar får tillträde att leverera varor. Detta kunde ställt till problem för oss, särskilt eftersom vi gärna vill tillgodose efterfrågan på svalkande glass från hotell, restauranger, uteserveringar och turister, som ofta har en strykande åtgång varma sommardagar.
Men Unilevers logistikteam i Italien lyckades hitta en lösning genom att hitta den första av sitt slag - en eldriven kylbåt. Det här miljövänliga alternativet – som glider genom kanalerna och därmed undkommer de restriktioner traditionella fartyg behöver följa – och kan därmed leverera glass till affärer, caféer såväl i de äldre delarna av centrum som till Magnum store i hjärtat av lagunen.
Minska utsläppen, uppfylla efterfrågan
Att använda eldrivna båtar minskar CO2 utsläppen med 70% jämfört med andra bränslen. Det minskar också de skadliga vågrörelserna och bullernivåer som orsakas av traditionella motorer. Därutöver eftersom el-båtar kan köras utan restriktioner som kan de också användas för snabba åtgärder som att fylla på varulager i butikerna inom bara ett par timmar.
Titta på denna korta video för att se båten vid den spektakulära lanseringen av Magnum-butiken
Som Giuseppe Galantuomo, Unilever’s Logistics Director för Sydeuropa säger “Detta är ett tydligt exempel för hur innovativt tänkande kan leda till en win-win-lösning. Genom att anpassa sig efter marknadens behov och ny teknologi, kan detta initiativ ses som en del i vårt miljöarbete samtidigt som vi skapar tillväxt.”
Teamet kommer delge de tekniska resultaten av säsongens aktiviteter med båttillverkaren, Cantieri Amadi, att utveckla en ny gondol som ger ännu bättre prestanda.