Topplacering när Oxfam rankar framsteg
Unilever fick en topplacering på Behind the Brands-resultatlistan när Oxfam rankade stora livsmedels- och dryckesproducenter med avseende på deras hållbarhetsåtaganden på nyckelområdena mark, kvinnor, lantbrukare, arbetare, klimat, transparens och vatten.
Oxfams resultatlista, som lanserades 2013, jämför leverantörskedjorna för "Big 10"-producenterna, dit bland annat Unilever, Nestlé, Coca-Cola och Mars räknas, för att sätta fokus på framsteg i frågor gällande markrättigheter, växthusgasutsläpp från jordbruket och jämlikhet mellan könen.
Utöver att kamma hem topplaceringen lyftes Unilever, tillsammans med Kellogg, fram tillsammans som den producent som hade gjort ” flest framsteg på alla områden sedan kampanjen började”.

Related links
”En ära – men mycket återstår att göra”
Efter att ha beskrivit positionen som ”en ära”, sa Paul Polman, vd för Unilever, att resultatet ”återspeglar framstegen vi gör för att minska vårt ekologiska fotavtryck samtidigt som vi ökar vår positiva inverkan på samhället, vägledda av vår ULSP (Unilever Sustainable Living Plan).”
Han fortsätter: ”FMCG-branschen som helhet har gjort en del kraftfulla åtaganden under senare år, framförallt när det gäller approachen till värdekedjan.
Men vi måste inse att mycket arbete fortfarande återstår. Denna resultatlista och andra bedömningar är viktiga påminnelser om att vi alla har ansvar för att leverera mer och snabbare till lantbrukare och samhällen världen över. Målen för hållbar utveckling (SDG, Sustainable Development Goals) och Parisavtalet har gett oss ett globalt ramverk för fortsatt utveckling. Men den kan endast uppnås genom påskyndade av partnerskap och kollektiva åtgärder för att bli en pådrivande kraft för sant omdanande förändringar i stor skala.”
Resan mot hållbara livsmedel
Oxfam släppte den nya resultatlistan i sin rapport, ”The journey to sustainable food: A three-year update on the Behind the Brands campaign.”
I rapportens sammanfattning meddelar Oxfam: ”... företag har gjort betydande åtaganden under de senaste tre åren för att förbättra sociala och miljömässiga standarder i deras vidsträckta leveranskedjor. Men företagen måste nu säkerställa att deras leverantörer verkligen förändrar sina metoder i enlighet med gjorda åtaganden. Och för att påskynda omvandlingen mot ett hållbarare livsmedelssystem måste företagen gå ännu längre och anamma nya affärsmodeller i sina leveranskedjor för att säkerställa att mer av makten och värdet når lantbrukarna och arbetarna som tillverkar deras ingredienser.”
Ledande i sex av sju kategorier
Unilever toppade Behind the Brands-resultatlistan helt i kategorierna ”lantbrukare”, ”arbetare” och ”klimat” och fick en delad förstaplacering i kategorierna ”kvinnor”, ”transparens” och ”vatten”. Unilever hamnade på andra placering i kategorin ”mark”.
Unilevers sammantagna poängresultat på 74 % var 5 % högre än Nestlé som fick en andraplacering. På tredje plats hamnade Coca-Cola med 57 %.
”Big 10” enligt Oxfams definition är Associated British Foods (ABF), Coca-Cola, Danone, General Mills, Kellogg, Mars, Mondelez, Nestlé, PepsiCo och Unilever.