About the author

David Blanchard
Chief R&D Officer
I sin roll som Chief R&D Officer, är David ansvarig för utvecklingen av FoU, som
är kärnan för hållbar tillväxt för Unilever.
Unilever SverigeÄndra plats
Chief R&D Officer
I sin roll som Chief R&D Officer, är David ansvarig för utvecklingen av FoU, som
är kärnan för hållbar tillväxt för Unilever.
Seth Godin, en framgångsrik talare inom affärssfären, är känd för de jordnära råd han ger till företagare. Ett citat som verkligen fastnade hos mig från honom var; "Få ett förtroende, få ett förtroende, få ett förtroende. Sen kan du oroa dig för resten. "
Det är en stark tanke - och det tankesättet är centralt i det arbete vi gör på Unilever.
Att förtjäna och samtidigt hålla konsumenterna förtroende är inte en lätt uppgift. Det är ett ständigt pågående arbete.
En nyligen genomförd global studie - Edelman Trust Barometer frågade människor runt om i världen om deras förtroende i fyra institutioner - media, icke-statliga organisationer, regeringar och företag.
Resultaten var inte en lätt läsning. "Globalt sett har vi aldrig tidigare rapporterade nedgångar i alla fyra institutioner", avslöjade utfrågarna. Men det erbjöds dock en väg framåt eftersom 58% av de tillfrågade sade att de litade på de tillfrågade företagen om de visade sig lyssna till konsumenterna.
För oss, är en stor del av att tjäna och hålla ditt förtroende att vi lyssnar på vad du förväntar dig av oss som ett företag och de produkter du köper från oss.
David Blanchard
För oss, en stor del av att förtjäna och hålla ditt förtroende innebär att lyssna på vad du förväntar dig av oss som ett företag och de produkter du köper från oss.
Och vi vet också att en stor del av det inköpsbeslutet kommer från förtroende för de ingredienser som vi använder.
Vi tror på att ge tydlig information om vad som finns i våra rengörings- och hygienprodukter för att hjälpa våra konsumenter att välja rätt produkt för dem.
Detta är en viktig del av att bygga förtroende för våra varumärken och att regelbundet prata med våra konsumenter och andra intressenter för att förstå deras förväntningar.
Många människor, särskilt i Europa och USA, har sagt att de vill veta mer om de ingredienser som vi använder i våra rengörings– och hygienprodukter, på ett sätt som är lättare att komma åt och förstå.
Det är därför vi har skapat en produktplattform som kallas ”Vad finns i våra rengörings- och hygienprodukter”. Vårt mål är att alla våra marknader kommer att ha sin egen specifika plattform.
Syftet är att ge våra konsumenter tillgång till information utöver vad som anges på produktetiketten, såsom Unilevers metod för att utveckla säkra produkter, förklaringar av ingredienstyper och svar på vanliga frågor.
Vi har arbetat hårt för att göra detta på ett sätt som är lätt att nå och förstå.
Nedan är bara ett exempel på de doftämnen vi listar och förklara (och näsan kommer att användas om du gillar kryddig doft) i våra rengörings- eller hygienprodukter).
Det är citronellol, en blommig ros doft med små citrus nyanser. Denna doft förekommer naturligt i många växter som just ros och citrongräs.
I Europa är våra produkter redan märkta om de innehåller några ingredienser från listan med 26 doftämnesallergener, i linje med reglerna. Och vi lanserar ett sökverktyg så att folk med allergi mot en eller flera av dessa ingredienser kan söka efter och lätt identifiera produkter som kan vara lämpliga för dem att använda.
Dessutom, i år kommer vi redovisa alla doftämnen över 0,01% (100 ppm) av våra produktformuleringar för varje enskild produkt.
För Unilever, är förtroende en icke-förhandlingsbar fråga: som inkluderar tillit till vårt folk, vårt syfte, våra produkter och ingredienser, och vi kommer att fortsätta att arbeta hårt för att behålla den.