Mr Greens CEO i Afrika, Kerian Smith, förklarar varför han anser att föreställningen om avfall behöver förändras och hur det kommer ha en stor inverkan på samhället och miljön.
About the author
Keiran Smith
Founder & CEO, Mr Green Africa
Keiran är passionerad i sitt arbete att förändra framtida återvinning på snabbväxande marknader. Genom att involvera förfördelade skräpplockare, har han etablerat Mr Green Afrika och deras affärsmodell på ett sätt som illustrera delade värdekedjor utifrån bästa utfall.
Avfallshantering är en stor fråga både i Afrika och i Kenyas huvudstad Nairobi. Staden producerar runt 2400 ton avfall varje dag, av vilket 60 % samlas in och ca 10 % återvinns, resterande andel dumpas illegalt eller bränns.
Men det finns några personer som identifierar en möjlighet; att samla avfall och sälja det vidare. De är inte anställda av någon. De är människor som lever på marginalen som helt enkelt försöka hitta ett levebröd. Med andra ord utnyttjar handlare dem genom att köpa avfall för småpengar eller inte alls.
Det är vad vi vill uppmärksamma via Mr Green Africa. Vi ser skräpsamlarna som osynliga hjältar. De är de som skapar det mest värdefulla i hela kretsloppet för avfall. De bidrar positivt till samhället och miljö.
Trefaldig seger
Vi garanterar att plockarna får en prispremie, så de kan öka och stabilisera sin inkomst. Det innebär att de kan hjälpa dem själva ut ur fattigdom och återfå ett värdigt liv.
Vi kan erbjuda ett bra pris för vi har en integrerad process, och vi kan skära i mellanleden av handlare, sorterare och transportörer som alla vill ha en andel.
Vi vinner på att få en regelbunden leverans av återvinningsbar plast (vilket vi koncentrerar oss på nu) som vi kan omvandla till värdefulla råmaterial. Det kan i sin tur levereras till plasttillverkare, leverantörer och göra det möjligt för deras kunder att spara kostnader och uppnå målen för en cirkulär ekonomi. Vi förhandlar för tillfället med Unilever om att de ska använda vårt material.
Vi ser skräpsamlarna som osynliga hjältar. De är de om skapar det mest värdefulla i hela kretsloppet för avfall. De bidrar positivt till samhället och miljö. Keiran Smith
Det började en gång i Schweiz
Att sopsortera i Schweiz, där jag kommer ifrån, är obekvämt. Människor behöver separera olika material och förpackningar för att lämna dem på olika ställen. Som invånare är vi beredda att betala för insamling av avfallet – men ingen tjänst fanns för den servicen. Vi startade därför vad vi kallade – Mr Green påsar – vilka innehåller osorterat återvinningsbart material som samlas in en eller två gånger per månad utanför prenumerantens hem.
Vad vi inte visste vid tidpunkten när vi startade tjänsten var att det fanns företag specialiserade på återvinning som ville köpa materialet.
Det är hur jag blev introducerad till tanken att avfall inte är skräp, det har ett värde. Så jag började undersöka närmare hur jag kunde utvidga den tanken. Mina efterforskningar ledde mig till Kenya eftersom de har en återvinningsindustri men en ganska oorganiserad sådan.
Med Mr Green i Schweiz hjälpte jag till att förändra miljön. I Kenya kunde jag förändra människors liv, det är en kraftfull drivkraft.
Ett New York i Afrika
Första gången jag besökte Kenya var det slående hur vibrerande platsen var och vilka möjligheter som praktiskt taget fanns överallt. Ju mer tid jag tillbringade där desto mer exalterade blev jag.
Jag ser Kenya som Afrikas New York, lokalinvånare och kosmopoliter från världens alla hörn med nyfikna sinnen att prova nya saker. Människor med en inbyggd önskan att skapa affärer som hjälper samhällsnyttan.
Och det är inte väst som kommer och talar om för Kenya hur det ska göras. Innovationer börjar här och blir sedan globala. Den mobila plånbokstjänsten M-Pesa är ett bra exempel. Det började i Kenya men har nu ca 30 miljoner användare i tio länder.
En pratstund över en kopp te
En utmaning vi möter är att tillgodose en regelbunden leverans av återvinningsbara material i tillräckligt stora kvantiteter, för många av plockarna ser det inte som ett lönsamt arbete, så omsättningen bland plockarna är hög.
Vi har prövat olika vägar att bygga lojalitet. Vid ett tillfälle gav vi dem overaller och handskar, men de sålde dem. De extra kontanterna betydde mer och vi förstår det.
Vi lärde oss att vid sidan av pengar så värderade de respekt och värdighet. Den mest framgångsrika aktiviteten vi gjorde var att bjuda på te och kakor en gång i veckan. Det är en stund av lugn och ro och ett tillfälle att prata lite innan de ger sig ut på gatorna igen, en te-stund skapar förtroende och stärker våra relationer.
Vi använder oss av teknik för att se den individuella aktiviteten och för att vägleda dem hur de bäst ökar sin intjäning. Verkligheten är ett de flesta kan uppnå minimilön, precis som många arbetare i city.
Det är en stund av lugn och ro och ett tillfälle att prata lite innan de ger sig ut på gatorna igen. Det bygger förtroende och stärker våra relationer. Keiran Smith
Avfall en råvara som triggar handel
Vi börjar se en förändring i hur vi ser på avfall. Allt material kommer ses som en råvara och har ett värde och det ger argument för engagemang.
Med tiden kan jag se konsumenten som får ett värde också efter konsumtion och kommer göra köpbeslut baserat på den maximala återbäringen. Det är här som Mr Green Afrika och företag som Unilever kan samarbeta; starta processen för återvinning genom att handla en specifik råvara.
Expandera verksamheten och på vilka områden
Vi tittar för tillfället på olika tekniker, som kemisk återvinning. Att dekonstruera plast till molekylnivå så vi kan använda den till livsmedelsförpackningar – i samma kvalitet som den ursprungliga – det innebär att 100 % kan återanvändas. Vi undersöker konstant vägar att processa alla typer av avfall att konvertera till högsta möjliga värde.
Ultimat hoppas jag på att modellen vi byggt i Kenya kan kopieras och anpassas till andra marknader, speciellt på platser där den informella sektorn har potential att möta de miljömässiga och sociala utmaningarna som avfall ger.
Råd till förändringsivrare
Från ett affärsmässigt perspektiv, se över det olika spelarna, och skapa värde för majoriteten av dem om inte alla. Från ett personligt perspektiv var kristallklar i dina värderingar för sedan blir det enklare att övervinna de utmaningar och svåra beslut du kommer möta.