De två medgrundarna till Pukka Herbs, Tim Westwell och Sebastian Pole, berättar varför man valde Unilever, hur de hanterat svårigheter på sociala medier och om önskan att göra världen bättre i varje kopp te.
About the author
Tim Westwell and Sebastian Pole
Co-founders of Pukka Herbs
Innan Tim startade Pukka så letade han efter en möjlighet att kombinera sin passion för naturen, att bidra positivt till världen med hjälp av sitt affärskunnande. Sebastian studerade örter, med bakgrund i Ayurveda, kinesisk och västerländsk medicin. De träffades via en annons i en tidning.
I början när vi blandade te i ett litet kök och vi drev företaget i gästrummet. Då var året 2001 och vi investerade 2,500 pund var med hjälp av våra egna sparpengar. Idag arbetar vi med tusentals ekologiska teodlare över hela världen och våra teer finns till försäljning i över 40 länder.
Att sälja företaget till Unilever var inget beslut vi tog lättvindigt. Högst upp på listan för vår del var att se till att Pukkas varumärke och misson fortsätter accelerera, genom att fler konsumenter får tillgång till örter och dess fördelar. Några av våra lojala Pukka-fans var till en början tveksamma, men när de såg den större bilden, att vi kan utöka odlingarna med örter, stödja flera lokala samhällen och samtidigt säkerställa högsta kvalitet, så medgav de att skälen var rimliga.
För Pukka handlar allt om att företagande kan vara en stark kraft till förbättring. Att skapa cirklar av välvilja och förbättra människors hälsa, växtlighet och vår planet. Vi behöver alla samarbeta för att uppmärksamma klimatförändringar och sociala orättvisor. Pukka’s syfte är att vara en del av en positiv förändring och att specifikt att hjälpa till att återskapa naturen och stärka människors hälsa.
Avgörande för att välja Unilever var till sist skalbarhet och hållbarhet. Unilevers storlek och expertis öppnar upp oändliga möjligheter för oss att skapa positiv förändring i flera ekosystem och för många flera människor. Men kanske det viktigaste av allt – snabbare; på grund av den akuta klimat- och välfärdskrisen vi går till mötes. Vi anser att Unilever är de som ha de mest ambitiösa målen för hållbarhet bland de stora företagen. Vårt löfte att generera ett ekologiskt jordbruk är detsamma och tillsammans med FairWild och Fairtrade, kan vi öka arbetet med hållbarhet i framtiden.
Unilever ger oss också tillgång till en ovärderlig expertis kring leverantörer. Utöver vår egen kunskap om ekologiska odlingar, så ger Unilevers hållbara jordbruksprogram oss tillgång till ett stort nätverk av jordbrukare som redan är eko-certifierade eller enkelt kan ställa om. I takt med att vi växer behöver vi utöka våra råvaruinköp både kring eko och fair trade, tillsammans kan vi påverka och nå multipelexpansion.
Hela vår leverantörskedja för te följer ”Fair for life” ett av världens mest trovärdiga och transparenta program för rättvis handel. Det innebär att Pukka ser till att lokala samhällen får direkt vinning från deras arbete, där det mest behövs. Tim Westwell och Sebastian Pole
Vi arbetar hårt för att lindra fattigdom. Många av de örter vi använder kommer från tredje-part och är certifierade via FairWild, vilket innebär att de odlas och skördas på ett hållbart sätt samt att jordbrukarna betalas med bra villkor. Hela vår leverantörskedja för te följer den ”Fair for life” ett av världens mest trovärdiga och transparenta program för rättvis handel. Vilket innebär att Pukka ser till att lokala samhällen får direkt vinning från deras arbete och där det mest behövs.
Vi är av den uppfattningen att vi alla har ett ansvar att ta hand om vår jord. Det är en av anledningarna till att våra teer och tillbehör är 100 % ekologiskt certifierade. Vi donerar 1 % av vår omsättning till olika miljöprojekt. Det är vårt sätt att ta ansvar för att vi använder jordens resurser för att odla, tillverka och transportera våra produkter. Det är också varför vi lämnar bidrag till UK B Corp för att försäkra oss att vår verksamhet fortsätter inspirera och påverka positivt.
Vi förväntar oss att förändringen leder till frågor. Vi känner ett stort stöd från personer som arbetar inom den nya affärsmodellen och med hållbarhet. Men vi har uppfattat oro från visa delar vilket är naturligt. Många människor har en bild av företag som samhällets och planetens fiende. Men företag som Unilever tar sitt fulla ansvar kring hållbarhet och visar ett det helt enkelt inte
Du kommer alltid uppleva människor som vill uttrycka sin åsikt, särskilt i sociala medier. Men genom att slå oss samman med Unilever, vet vi att vi tillsammans kan överträffa förväntningarna. Det ses som självklart att det enda sättet att förändra den här världen för allas bästa är att arbeta mot samma mål, tillsammans.