Tvättmedelsmärket OMO’s EcoActive är skapat att vara tuff mot fläckar – men snäll mot planeten.
Omo EcoActive innehåller 70 % plantbaserade ingredienser, kombinerat med den rengörande kraften i Omo (eller VIA) är skonsammare mot miljön. Men det är inte enbart insidan som räknas, också flaskorna har stora ambitioner.
Enligt det australienska Marininstitutet så finns det mer plast än plankton i stilla havet.
Det är en kris som kräver snabba åtgärder och det är därför som Australien och Nya Zeeland har blivit första marknaden att lansera ett OMO varumärke
“Ett litet men betydelsefullt första steg”
Syftet är att öka efterfrågan på plastavfall i Australien och att skapa en cirkulär ekonomi där plast kan återvinnas, återanvändas och omvandlas och slutet minska att mängden plastavfall hamnar i deponi eller i haven.
Baserat på första årets försäljning av OMO EcoActives första år, kommer produkten att spara 7 miljoner ton av plastpåsar som annars hamnar i miljön. Det kan växa till upp till 21 miljoner ton de kommande tre åren.
Det är ett litet men betydande steg för OMO – och en möjlighet att utveckla vidare för varumärket.
“Våra undersökningar visade att 70 % av konsumenterna i Australien och Nya Zealand önskade ett tvättmedel som var bättre för miljön så vi arbetade intensivt för att utveckla våra förpackningar av återvunnen plast” berättar Lynsey Forrest, varumärkeschef för OMO i Australien och Nya Zealand.
“Vi är redan nu i processen att öka nivåerna av återvunnen plast i OMO EcoActives förpackningar från 25 % till minst 50 % och vi undersöker möjligheten om vi kan expandera återvunnen plast till flera varumärken i framtiden”, fortstätter Lynsey.

Vårt löfte att minska plastavfall
I januari 2017 meddelade Unilever att 100% av våra plastförpackningar kommer utformas att vara återvinningsbara, återanvända eller komposterbara innan 2025.
För att hjälpa till att skapa en slutmarknad för den här typ av material har vi åtagit oss att öka andelen återvunnen plast i våra förpackningar med 25 % innan 2025.