Hoppa till innehåll

Hållbara tekniklösningar som förändrar liv

Publiceras:

Unilevers IT experter arbetar tillsammans med partners med ambitionen att sprida och lyfta fram teknologi som hjälper till att förbättra försörjningen för miljontals mikroentreprenörer.

Tea farmers

Det är inte en överdrift att säga att teknologi förändrar världen. Från stordatorsystem till botar, smartphones till rymdturism, sättet människor kopplar upp och interagerar via teknik utvecklar sig i rasande takt.

Så hur kan vi frigöra de här möjligheterna också för hållbarhet?

På Unilever är vår mission att göra hållbarhet till en del av vardagen – och när det kommer till att göra det via teknik, startar vi med vår egen värdekedja.

Skalbara lösningar

Våra interna IT experter samarbetar med vår hållbarhetsdivision och med andra delar i bolaget, samt externa partner att skapa avancerad teknik som kan göras tillgänglig i samhällen över hela världen.

Tillsammans sprider de och lyfter fram teknik som bland annat hjälper mindre lantbruk och mikrohandlares arbete på ett sätt som förbättrar deras livsstil på långsikt.

“CSO har starkt fokus att stödja partnerskap för nya högomvandlande affärsmodeller ”förklarar Clive Allison, Global Director för Innovation and New Business Models”.

“Många av de här kräver en digital vinkel och när vi lägger till Unilevers styrka och skalbarhet på området blir det rimligt.”

“Tekniska hållbarhetsteam bygger verktyg för digital teknik som kan skapa nytta för kolleger inom verksamheten för att kunna leverera hållbar tillväxt, menar Courtney Holm, Sustainable Business Technology, Global IT Innovation Manager.

Varje dag använder vi teknik och innovation så vi kan göra hållbarhet till en del av vardagen.

Här är tre sådana exempel…

Feature image - The RISE Sales Academy
1. RISE Säljakademi RISE har som mål att hjälpa 5 miljoner mindre handlare att förbättra sina affärskunskaper senast 2020.

Programmet utvecklades av Unilever för att förse handlare i avlägsna områden med tillgång till RISE Academy – en utbildningsapp som är utformad att användas för mobiltelefoner med långsam uppkoppling till bredbrand eller offline via video-lektioner.

Via appen kan handeln hitta utbildningsmaterial som sträcker sig från kundservice och marknadsföring till kurser för att stärka självförtroende. Chefer från Unilever hjälper också att stödja stundeter inom RISE med utbildning och rådgivning.

“Det handlar om att stärka detaljhandeln och att utveckla deras verksamhet framåt, förklarar Global Partnerships och Advocacy Manager, Bukunmi Akinseye”.

“Vi startade i september 2018 ett pilotprogram med handlare i Nigeria, senare i år kommer fler program startas i Sri Lanka och Filipinerna.

Feature Image - The Cuppa Tea programme
2. Teprojektet Cuppa Unilever är världens största producent av svart te. Med ökande hot från klimatförändringar, sädesslag som drabbas av sjukdomar och missväxt behöver vi framtidssäkra vår verksamhet och de arbetstillfällen som försörjer tusentals människor på våra plantager.

Programmet The Cuppa Tea utformades av våra IT och R & D team tillsammans med Microsoft och Universitetet i Cranfield för att maximera produktionen från våra hållbara te-plantager.

Vi har planerat en pilot i Kericho Kenya i oktober 2018, projektet ska till en låg kostnad installera sensorer på plantagen och som ger ledningen tillgång till data i realtid om deras odlingar.

Det betyder att vi kan planera för de som plockar tebladen, så de kan befinna sig på rätt plats vid rätt tidpunkt och att de exakt vet på vilket område de ska skörda för att få bästa kvalitet och avkastning från odlingarna.

Om pilotprojektet i Kerisho visar sig bli en succé planerar vi att gå vidare från Cuppa Tea till plantage i Rwanda och Tanzania. De tionde kommande åren beräknar vi att öka avkastningen med 50 %.

FID - Lucy Njoki
3. Jaza Duka ‘fill up your store’ Unilever IT och CSO team samarbetar med Mastercard och Kenya Commercial Bank för att utveckla Jaza Duka – ett program som möjliggör butikskedjor och distributörer att använda digitala betalningslösningar istället för kontanter.

I dagsläget saknar 1,7 miljarder vuxna tillgång till ett bankkonto. De kan därför då inte dra nytta av lågräntekrediter eller spara tryggt för framtiden. Och för någon som driver ett litet bolag är det avgörande för annars är kontanthantering enda alternativet.

Jaza Duka har som mål att förändra systemet. Deras team bakom projektet utvecklar en plattform för att förse arbetskapital till mindre verksamheter, med möjlighet till krediter baserat på köphistorik hos Unilever.

Sedan Jaza Duka lanserades i Kenya i augusti 2017, så fick handlare som fick korttids-krediter via programmet en försäljningsökning med 20 % i snitt de första sex månaderna.

Tillbaka till sidans topp