Våra visioner befäster vår verksamhet. Vi inpräntar i varje del av företaget vi strävar till att uppfylla vår vision att bli en global ledare i hållbarhet. Och vår senaste rapport visar den tydliga effekt det har på vår prestation.
Under 2018 så visade att de 28 varumärken som med tydliga åtaganden stöttade positiv förändring för människor och vår planet – växte 69 % snabbare jämfört resterande del av vår varumärkesportfölj, en ökning från 46 % 2017. De bidrog även till 75 % av Unilevers övergripande tillväxt 2017.
69%69 % snabbare växte våra varumärken med tydlig hållbarhetsprofil jämfört våra andra varumärken
De sju varumärken med högst omsättningen för Unilever – Dove, Knorr, Persil/Omo, Rexona, Lipton, Hellman’s och Wall’s (i Sverige läs GB). Har samtliga en tydlig hållbarhetsprofil, och antalet som sluter sig till listan växer stadigt.
De senaste åren, är vi glada att kunna berätta att Calvé och Bango från vår Foods och Refreshment kategori, Closeup från Beauty and Personal Care samt wheel från Home Care nu kan rankas med hållbarhetsprofil genom att identifiera och aktivera tydliga visioner. Och det kommer mera.
Alan Jope, CEO för Unilever, talade nyligen vid Deutsche Bank Global Consumer Conference i Paris och sa att ”bevisen är tydliga och övertygande att varumärken med hållbarhetsprofil växer. Faktum är att vi tror så starkt på det här att i framtiden kommer alla Unilevers varumärken ha en tydlig vision för hållbarhet.”
Han tillägger “Det fantastiska arbete vi gör via varumärken som Dove, Vaseline, Seventh Generation, Ben & Jerry’s och Brook Bond visar den stora påverkan som varumärken kan ha för att adressera miljö- och samhällsfrågor. Men att prata är inte tillräckligt, det är kritiskt att varumärken agerar och visar att de har ett engagemang som gör skillnad.