Den nya förpackningen för Hellmann’s med återvunnen och återvinningsbar plast är en milstolpe i Nordamerika, och för våra varumärkens resa att gå ifrån nyplast, som började i Mexico, i september förra året.
Hellmann’s är det första dressing-varumärket i USA som ställer om till 100 % återvunnen plast i flaskor och burkar, och vi kommer vara branschledande i Kanada i omställningen mot PCR-förpackningar (post-consumer recycled).
Det innebär att vi minskar användningen av nyplast, årligen med ca 13 000 ton i USA och ca 1000 ton i Kanada. Omräknat är det samma vikt som 60 statyer av Frihetsgudinnan.
Vid slutet av detta år är målet att Hellmann’s- majonnäs, globalt enbart ska använder flaskor och burkar tillverkade av återvunnen plast, som också är återvinningsbara.
Omställningen är en del i Unilevers övergripande löfte att alla plastförpackningar som företaget använder, fullt ut ska vara återvunna, återvinningsbara och komposterbara, senast 2025.
Det kommer också hjälpa oss nå ett nytt mål vi satt upp fram till oktober, att halvera användningen av nyplast i våra förpackningar och samla in och processa mer plast-avfall än vi säljer.
Underlätta för konsumenter att göra vad de kan
Runt om i världen, har hållbarhet visat sig vara motsatsen till en nich-fråga, inte heller är den begränsad till en specifik grupp som ‘millennials’ eller ‘gröna’ konsumenter.
En studie av Kantar Worldpanel visar att 78 % av konsumenterna globalt sett, medger att de tycker bättre om sig själva när de väljer att handla en produkt som de vet är hållbar eller bättre för miljön.
Och ansvaret att äga frågan axlas tydligt av de företag och varumärken som tillverkar de här produkterna. Andra lärdomar från Kantarstudien är att nära (48 %) av alla konsumenter globalt förväntar sig att företagen själva tar ledarskap i frågan om plastavfall.
Enligt Benjamin Crook, Senior Marketing Director för Hellmann’s i Nordamerika menar att “Omställningen till återvunnen plast har en positiv påverkan på miljön genom att det minskar antalet flaskor som hamnar på sopstationer och minskar antalet växthusgaser. På Hellmann’s strävar vi efter hållbarhet i allt vi gör, inkluderat att vi kan underlätta för konsumenter att göra ansvarsfulla val, samtidigt som de kan njuta av den produkt de älskar.”
Att bemästra svårigheter
I en idealisk värld, skulle vi omedelbart förändra alla våra plastförpackningar så de är fullt återvinningsbara och tillverkade av 100 % återvunnet material. Men på grund av olika skäl är det svårare än det låter.
För det försya all plast är idag inte möjlig att återvinna, det är beroende av dagens tillgängliga teknik. Som exempel, genomskinlig PET (det material vi använder oss av för att göra Hellmann’s flaskor och burkar) är återvinningsbar men flexibelt laminat (som vi använder till sacheer) är det inte. Med det sagt, att återvinna sacheer är något vi arbetar intensivt med.
Till detta, så har livsmedelsindustrin de högsta säkerhets-kraven på återvunnen plast av hygienskäl. Det betyder att återvunnen PET-plast och produktion är mer arbetsintensiv och hanteras av ett litet antal leverantörer, som leder till att materialet får en begränsad tillgänglighet och blir dyrare.
Hellmans har sedan en tid tillbaka arbetat för att bemästra de här utmaningarna. Lanseringen i Mexico och den senaste lanseringen i Nordamerika innebär ett stort steg i att skapa förpackningar som fullt ut är 100 % återanvända och återvinningsbara.
Som Christina Bauer-Plank, Global Brand VP för Hellmann's, säger “att eliminera nyplast från våra förpackningar är inte helt enkelt men det är rätt sak att göra. På Hellmann’s handlar det om ‘Rätt smak och mindre avfall’, ett väldigt viktigt steg som bidrar till att bygga konsumentfördelar samtidigt som vi hjälper planeten”.