Hoppa till innehåll

Clean Future ett år senare: hur innovation driver tillväxt

Publiceras:

Estimerad lästid: 5 minuter

Medan vi fortsätter våra ansträngningar att förändra framtiden inom hemrengöring, tittar vi på hur några av de framsteg vi gör för människan, planeten och vår verksamhet.

A person potting a plant

I september förra året (2020) lanserade vi vår innovationsstrategi, Clean Future, på 1 miljard Euro, för att i grunden förändra hur våra rengörings- och tvättmedelsprodukter skapas, tillverkas och förpackas. Kärnan är ambitionen att ersätta ingredienser som kommer från fossila bränslen med alternativ från förnybara eller återvunna källor senast 2030.

Som Peter ter Kulve, ansvarig för vår division Home Care, lovade vid lanseringen: "Clean Future är vår vision att radikalt se över vår verksamhet. Som industri måste vi bryta vårt beroende av fossila bränslen, bland annat som råvara för våra produkter. Vi måste sluta pumpa kol under marken när det finns gott om kol på och över marken – om vi kan lära oss att använda det i stor skala.”

Att eliminera jungfruliga fossila bränslen från våra produkter är bättre för planeten, bättre för konsumenterna och bättre för vår verksamhet. Och vi ser redan starka bevis på hur detta fokus på hållbarhet ger resultat inom alla tre områden.

Våra renaste, grönaste tvättprodukter

För att sammanfalla med tillkännagivandet om Clean Future, återlanserade vi vårt största tvättmedelsmärke OMO – även känt som OMO, Persil, Skip, Breeze, Ala, Surf Excel och Rinso, beroende på var du bor i världen – med dess renaste produkter hittills. Formuleringen innehåller nu växtbaserade fläckborttagningsmedel, som vi kallar "grönt kol". Dessutom är flaskorna tillverkade av minst 50 % återvunnen plast och är 100 % återvinningsbara. På vissa marknader minskade vi vår plast med 75 %. Dessutom förespråkar OMO att leda branschen bort från djurförsök, samtidigt som man distribuerar digitala program för att ge ungdomar möjlighet att agera för en bättre värld.

Lanseringen kommer att rullas ut i alla våra Dirt Is Good-varumärken – som finns tillgängliga på över 80 marknader världen över – och det har redan visat sig vara ett populärt val för konsumenter. Initiativet har också erkänts av WARC som vinnare av WARC Gold and Sustainability Awards for Most Effective Purposeful Campaign.

Persil bottle

Tvättmedel i koncentrat som visar sig vara en hit i Latinamerika

OMO lanserade också vårt första tvättmedelskoncentrat för hemmet. Med samma koncept som Cif ecorefill, är den 6x koncentrerade formulan designad för att hällas i en standard 3 liters flaska. Förpackningen använder 70 % mindre plast än en 3 liters flaska, är helt återvinningsbar och innehåller 50 % återvunnen plast.

Innovationen lanserades först i Brasilien och visade sig bli en omedelbar hit hos konsumenterna. Så mycket så har vi nu även rullat ut det till andra länder i Latinamerika, inklusive Argentina och Chile. Allt samtidigt som plasten minskar med 1 400 ton och CO2-utsläppen från transporter med 83 %.

OMO leder kapselmarknaden i Kina

Konsumenter vill ha produkter som är både mer hållbara och bekvämare och enklare att använda, varför våra tvättmedels-kapslar fortsätter att öka i popularitet. Under 2018 lanserade vi formatet i Kina. Lanseringen var en succé och i år rankades OMO-kapslar som nummer 1 inom detaljhandeln och nummer 2 inom e-handel i Kina.

Tidigare i år lanserade vi också världens första tvättmedels-kapsel gjord med återvunnet koldioxidutsläpp. Genom en ny banbrytande process, fångar vi upp avfallsgaser från ett stålverk – innan det når atmosfären – och förvandlar det till en rengöringsingrediens.

Kapslarna, lanserades i begränsad upplaga lanserades på JD och Tmall – som är Kinas två ledande e-handelssajter – följt av en Clean Future-kampanj, resulterade i över 300 miljoner medievisningar, där OMO-kapslar också hade exceptionell försäljningstillväxt på båda sajterna.

Det är fantastiskt att se alla våra innovationer landa så positivt hos konsumenter runt om i världen. Vår Clean Future-resa är på god väg och även om det finns mycket kvar att göra, visar resultaten hittills att efterfrågan finns där.

Jon Hague, Vice Presisent för vetenskap och teknik, som leder programmet Clean Future
New Quix product

Världens första hållbara biosurfaktant

När det kommer till ytaktiva ämnen – en viktig rengöringsingrediens som ger skum och ger produkterna funktionen att bryta ner olja, fett och smuts – finns det få hållbara alternativ där ute. I samarbete med ett ledande bioteknikföretag skapade vi Rhamnolipids – en första i sitt slag för hushållsrengöringsprodukter – gjorda av naturligt förekommande fermentering och som är 100 % biologiskt nedbrytbar och förnybar.

Vi är banbrytande med vår storskaliga produktion av denna ingrediens och sedan den första lanseringen i Chile har vi nu även lanserat den i vårt Sunlight-varumärke i Vietnam.

Lifebouy sätter ny standard med BotaniTech

I vår nya Covid-verklighet har hem-hygien blivit en prioritet för oss alla och det är en trend som verkar vara här för att stanna. Men konsumenten städar, inte bara oftare, på de flesta marknader blir de också mer kräsna med vad som finns i produkterna de använder, och vilken effekt de kan ha på deras egen och planetens hälsa.

För att möta efterfrågan från konsumenter som söker desinfektionsmedel som hjälper till att hålla hemmet rent, samtidigt som de är snällare mot dem och planeten, har Lifebuoy utvecklat Unilevers första pH-neutrala desinfektionsmedel. BotaniTech-sortimentet inkluderar ett rengöringsmedel med miljövänlig påfyllning, ett allmänt rengöringsmedel, antibakteriella våtservetter och en aerosol.

Vi har lanserat sortimentet i Storbritannien, Tyskland, Vietnam, Malaysia och Singapore och vi rullar för närvarande ut det till fler marknader globalt. Med naturligt framställda rengöringsingredienser, formler som är 100 % biologiskt nedbrytbara och 100 % återvinningsbara förpackningar, siktar BotaniTech-serien på att sätta en ny standard i gångarna.

Skapa en renare framtid... för alla

Jon Hague, vår Vice President för vetenskap och teknik, som leder Clean Future-programmet, säger om framstegen: "Det är briljant att se alla våra innovationer landa så positivt hos konsumenter runt om i världen. Vår Clean Future-resa är på god väg och även om det finns mycket kvar att göra, visar resultaten hittills att efterfrågan finns – människor letar efter produkter som är bättre för dem, deras hem och deras familjer. Och det är vad vi har förbundit oss att leverera: för alla, överallt, för alla plånböcker."

Lifebuoy packaging
Tillbaka till sidans topp