Hoppa till innehåll

Vi säger nej till ”normal” och ja till positiv skönhet

Publiceras:

Ny forskning avslöjar 74 % av befolkningen vill att skönhetsindustrin ska återspegla en bredare definition av skönhet. Vi vidtar åtgärder. Så här…

Hovoríme ANO pozitívnej kráse

Från hudvård till tvål, schampo och personlig hygien tar våra skönhetsvarumärken bort ordet ”normal” från reklam och förpackningar över hela världen.

Det är bara ett av flera åtaganden som är en del av vår nya positiva skönhetsvision - för en ny era av vår hud- och hårvårdskategori som är mer inkluderande, rättvis och hållbar. Inte bara för att göra mindre skada utan också för att göra mer nytta för både människor och planeten.

I en ny undersökning som innefattade 10 000 personer från nio länder, angav sju av tio att ordet ”normal” på skönhetsproduktförpackningar har en negativ effekt på människor. Denna siffra stiger till åtta av tio i gruppen 18–35-åringar.

Studien tittade ännu djupare på människors upplevelser av skönhetsindustrin:

  • fler än hälften av de tillfrågade (56 %) sade att skönhetsindustrin kan få människor att känna sig exkluderade
  • fler än sju av tio sa att skönhetsindustrin måste bredda sin definition av skönhet
  • sex av tio sa att branschen skapar ett enstaka ideal om vem eller vad som är ”normalt”, och som fick dem att känna att de borde se ut på ett visst sätt
  • och fler än sju av tio (74 %) sa att de vill se skönhetsindustrin fokusera mer på att få människor att må bättre i stället för att bara se bättre ut

Deltagarna berättade också att de ville se ett mer inkluderande utbud av människor som återspeglas av varumärken för skönhet och personlig hygien.

Majoriteten sa att industrin fortfarande har en väg att gå för att bättre representera människor av olika kroppstyper, människor från olika åldersgrupper, människor från olika etniciteter och människor från LGBTQIA +.

En mer inkluderande definition av skönhet

”Med en miljard människor som använder våra skönhets- och personlig hygienprodukter varje dag, och ännu fler ser vår reklam, har våra varumärken makten att göra en verklig skillnad i människors liv. Som en del av detta är vi engagerade i att ta itu med skadliga normer och stereotyper och att forma en bredare, mycket mer inkluderande definition av skönhet, säger Sunny Jain, CEO för Unilever Beauty & Personal Care.

”Vi vet att genom att radera ordet ”normal” från våra produkter och förpackningar inte löser problemet ensamt, men det är ett viktigt steg framåt. Det är bara en av ett antal åtgärder vi vidtar som en del av vår nya vision om positiv skönhet, som inte bara syftar till att göra mindre skada utan mer nytta för både människor och planeten.

"Fler konsumenter än någonsin belönar varumärken som agerar i de sociala och miljöfrågor som de bryr sig om, tror vi att vår vision Positiv skönhet kommer att göra oss till en starkare och mer framgångsrik verksamhet", tillägger Sunny.

Förutom att ta bort "normal" från annonser och förpackningar, förbinder våra skönhets- och personlig hygien varumärken också att sluta använda alla digitala metoder som förändrar en persons kroppsform, storlek, proportioner eller hudfärg och att öka antalet annonser som visar människor från olika, underrepresenterade grupper.

Våra löften för människor och planeten

Att säga nej till normalt är bara en åtgärd av tre punkter som vi har åtagit oss för att skapa en verklig och mätbar effekt genom våra skönhets- och personlig hygienvarumärken:

Vi vidtar åtgärder för att förbättra hälsa och välbefinnande, främja rättvisa och inkludering samt att kommunicera med 1 miljard människor per år 2030.

Vi gör det genom att hjälpa till att få slut på diskriminering inom skönhetsbranschen och genom att främja inkludering, utmana begränsande skönhetsideal och bygga en inkluderande produktportfölj som tillgodoser en större mångfald av skönhet.

Vi kommer att främja jämställdhet genom att radera stereotyper i vår reklam och genom att intensifiera varumärkesprogram som utmanar status quo. Och vi kommer att förbättra hälsa och välbefinnande genom våra befintliga utbildningsinitiativ inom handtvätt och munhygien och genom att expandera vårt fokus till nya områden, inklusive psykiskt och fysiskt välbefinnande.

Vi hjälper till att skydda och regenerera 1,5 miljoner hektar mark, skog och hav fram till 2030.

Det är mer mark än vad som behövs för att odla de förnybara ingredienser som finns i våra skönhets- och personlig hygienprodukter globalt.

Våra varumärken för skönhet och personlig vård kommer också att bidra till Unilevers klimat- och naturfond på 1 miljard euro. Och år 2025 kommer all plast vi använder i vår förpackningar kunna återvinnas, återanvändas eller komposteras för alla varumärken världen över.

Vi fortsätter vårt stöd för ett globalt förbud mot djurförsök för kosmetika fram till 2023.

Vi arbetar tillsammans med lagstiftare, djurskyddsorganisationer och likasinnade företag för att genomföra det. Redan nu är 23 av våra varumärken för skönhetsvård och personlig hygien PETA-godkända och fler arbetar mot certifiering.

Att engagera sig för mål som stöder människor och planeten är inte nytt för Unilever eller för våra varumärken inom skönhet och personlig hygien. Många har ett sedan länge en historia av att tillväxt tillsammans med ett tydligt syfte. Lifebuoys utbildningsprogram för handtvätt har till exempel nått ut till fler än 1 miljard människor sedan 2010, och Dove's Self-Esteem Project har hjälpt till att skapa positiv kroppsuppfattning hos fler än 69 miljoner ungdomar i 150 länder under de senaste 15 åren.

Med stöd av Positive Beauty kommer många fler av våra varumärken nu att lansera nya program som gynnar miljarder konsumenter och hjälper till att omvandla system genom att förespråka ny politik, lagar och sociala normer, som skapar nytta för människor, samhällen och planeten.

* Unilevers Positive Beauty-forskning genomfördes med 10 000 deltagare från USA, Brasilien, Storbritannien, Nigeria, Sydafrika, Saudiarabien, Indien, Indonesien och Kina.

Tillbaka till sidans topp