Hoppa till innehåll

Dörr till dörr- leveranser för att bekämpa matsvinn

Publiceras:

Ingen gillar att slänga god mat. Vår senaste pilot-projekt med Too Good To Go-appen tillåter konsumenter att beställa Unilevers varumärken med leverans direkt till dörren, vilket minskar både kostnader och matsvinn.

En lösning för att minska matsvinnet

Upp till en tredjedel av den mat som produceras över hela världen slängs för närvarande***, trots att en stor del är helt säker att äta.

Too Good to Go länkar samman konsumenter till matleverantörer som säljer överblivna produkter som är helt ätbara, trots att de kryper närmare sitt "bäst före"-datum.

Varje kiloav mat som går till spillo representerar cirka 2,5 kg CO2-utsläpp**

Varje kilo mat som går till spillo representerar cirka 2,5 kg CO2-utsläpp**. Med hjälp av appen kan människor reservera och hämta produkter, som annars skulle slängas, från närliggande restauranger, bagerier eller stormarknader. Genom att erbjuda en avsevärd rabatt på den mat som säljs, är det en vinst för både konsumenter och planeten.

Appen har 3,5 miljoner användare bara i Nederländerna som har räddat 16 miljoner måltider från papperskorgen, och med en ny funktion som nu introduceras till appen kan det antalet göras ännu större.

Växlar upp från - hämtning till leverans

I samarbete med Unilever utvecklas Too Good To Go till att konsumenter i Nederländerna kan beställa en låda med produkter från Knorr och andra populära lokala varumärken, inklusive Unox, Calvé och Conimex, för att levereras direkt till sina hem.

Att ge konsumenterna direkt tillgång till produkter som är nära sitt sista säljdatum, kombinerat med lättillgänglighet för de som inte kan hämta på angivna tider eller som bor utanför deltagande städer, kan det här förhoppningsvis att öka mängden livsmedel sparas framför att slängas.

Produktlådorna innehåller för närvarande bara Unilever-produkter, men Unilever och Too Good To Go uppmanar andra livsmedelsföretag att ansluta sig till, så vi tillsammans kan arbeta för att minska matsvinnet.

Att bygga vidare på våra framgångar

Unilever och Too Good To Go har samarbetat sedan 2020. Partnerskapet startade med en pilot i Rotterdam, som erbjöd 1 000 lådor fyllda med produkter med ett "bäst före"-datum som varierade mellan en vecka och flera månader senare vid köptillfället.

Projektet blev en sådan framgång, det skalades upp och totalt sparades det över 400 000 produkter. I september började Too Good To Go erbjuda ett liknande hemleveranssystem i Danmark. Som en del av partnerskapet har flera varumärken, inklusive Knorr och Hellmann's, också introducerat en ny "look, doft, taste - before you waste"-etikett på sina förpackningar, vilket uppmuntrar konsumenterna att lita till sina sinnen snarare än enbart "bäst före" datum.

Matavfall äransvarig för 8–10 % av de globala C02-utsläppen***

Unilever har som mål att halvera matsvinnet till 2025

Vi har åtagit oss att halvera matsvinnet i hela vår verksamhet från fabrik till hylla till 2025. Men vi kan inte göra det ensamma, varför vi arbetar med partners över hela livsmedelskedjan, inklusive Too Good To Go, för att förändra system och hjälpa till att stoppa matsvinnet.

Debora van der Zee-Denekamp, General Manager, Unilever Nutrition Northern Europe, säger: "Vi har halverat vårt matsvinn från produktion till stormarknadshyllor i Nederländerna under de senaste två åren. Vårt arbete med Too Good To Go är en del av det och den här nya möjligheten att leverera produkter som inte längre kan säljas via vanliga kanaler direkt hem till konsumenter är verkligen spännande.”

* Åtgärder mot matsvinn
** Källa: FAO
*** Källa: Åtgärd mot matsvinn

Tillbaka till sidans topp