Hoppa till innehåll

Sex kraftfulla innovationer skapar genomslag

Publiceras:

Vårt fokus att driva starkare och kraftfullare innovationer resulterade i en ökad omsättning på mer än 1 miljard euro 2021, det är en fördubbling i jämförelse med 2020.

Plate of food in the foreground with a jar of Hellmann’s vegan mayonnaise in the background.

Innovationer är kärnan i vår tillväxt. Det är så vi designar, producerar och marknadsför vardagsprodukter, som underlättar för människor att möta vardagliga behov och problem, och som samtidigt levererar hållbara lösningar utan att kompromissa med prestanda. På senare tid har vi förändrat hur vi skapar innovationer.

Vi ändrar vårt angreppssätt till att arbeta med färre och större innovationsaktiviteter – utförda med mer exakthet – och fokuserar på de snabbast växande konsumentkanalerna.

Det resulterar i ett starkare innovationsflöde för våra största varumärken som omvandlar sina kärnerbjudanden mot hög-tillväxtmarknader. Här är bara några av många exempel.

  1. Vår mest effektiva deodorant

    Ca 80 % av konsumenterna uppger att de blir besvikna på sin deodorant, eftersom vanliga anti-perspiranter inte alltid hänger med i deras hektiska liv. För att möta detta har vi lanserat vår mest effektiva deodorant hittills. Rexonas patenterade teknologi ger 72 timmars svett- och luktskydd – en mikroteknologisk innovation framtagen med hjälp av över 50 experter. Vi är den globala ledaren inom deodoranter och Rexona – även känd som Degree and Sure – är världens nr.1 deo-varumärke.

    A photo from Rexona’s advertising campaign featuring a woman exercising.
  2. En buljongtärning utan salt

    Många människor äter dagligen mer än dubbelt så mycket av den rekommenderade mängden salt, så därför växer konsumenternas intresse för produkter med minskat salt- eller natriuminnehåll snabbt. På vårt Foods Innovation Center i Nederländerna utvecklade våra experter världens första sortiment buljongtärningar, helt utan salt. Traditionellt används salt för att ge buljongtärningen sin struktur samt att binda ihop alla andra ingredienser.

    För att ta fram den nya buljongkuben utan salt, genomförde FoU-teamet tusentals virtuella experiment parallellt, där flera kombinationer av ingredienser testades för att hitta den optimala balansen mellan smak, konsistens och näring. Under 2020 lanserades buljongtärningen första gången och nu följer ytterligare 10 marknader, det är bara ett av de många steg som vårt största livsmedelsvarumärke Knorr tar för ge konsumenter möjlighet att gå över till hälsosammare kostvanor.

    Packet of Knorr Veggie Zero Salt stock cubes on a table surrounded by herbs.
  3. Leave-on hudvårdande egenskaper i en Doveförpackning

    I början av 2022 lanserade Dove sin starkaste produktnyhet på sex år. Nya Dove Body Wash med kliniskt bevisad hudvårdande återfuktning och grundad i en patenterad teknologi tillsammans med en mild mikrobiomvänlig formula erbjuder vi en rengöringsprodukt med en effekt som varar länge.

    Genom Dove, skapar vi konsumentfördelar på nyckelmarknader – och med 98 % biologiskt nedbrytbara formulering – har den här lanseringen visat sig vara en av våra mest framgångsrika någonsin.

    Advertising image showing four bottles in the new Dove Body Wash range.
  4. Behovet av växtbaserat växer

    Om världens livsmedelssystem ska klara befolkningstillväxt och klimatförändringar måste växtbaserad mat stå högre på menyn. Mjölkfria, veganska- och köttalternativ – hög tillväxt och ett premiumsortiment – är ett nyckelfokus. En särskild framgångsrik innovation på området är Hellmanns Vegan Mayonnaise som nu finns i 33 marknader och är den första veganmajonnäsen i Storbritannien, Kanada, Tyskland, Spanien, Sverige, Grekland, Tjeckien och Nederländerna. Livsmedel är inte det enda användningsområdet för växtbaserade ingredienser. Vi introducerar också 100 % förnybara och biologiskt nedbrytbara växtbaserade polymerer i våra tvättmedel.

    Three jars of Hellmann’s Vegan Mayo range – Chipotle, Garlic and Baconnaise.
  5. Avancerad teknik bakom en skönhetsrevolution

    Under de senaste åren har vi utvecklat mer än 40 olika teknologier inom vår Prestige Beauty-verksamhet, som växer snabbt och som omsatte ca 1 miljard euro 2021. En av de senaste är Hourglass Red 0, som innehåller det första veganalternativet till det populära röda pigmentet inom kosmetik – röd karmin – som utvinns från skalbaggar. Det här är resultatet av flerårig utveckling, starkt beroende av digitala, virtuella experiment.

    Advertising image showing the Hourglass Red 0 lipstick.
  6. En nyckel till ett snabbväxande segment

    Dove Hair Therapy är en nyckel-lansering för oss i ett segment – ​​premium hårvård – som växer med 30 %. Produkterna innehåller toppmoderna hudvårdsingredienser (som hyaluronsyra och vitamin B3) för att leverera en prestanda som är överlägsen lyxiga hårvårdsvarumärken. Denna produkt lanserades exklusivt i USA och vi håller på att rulla ut den till andra marknader.

    Advertising image showing four bottles in the new Dove Hair Therapy range.
Tillbaka till sidans topp