Tvättmedelskapslar är det format som växer snabbast på de utvecklade marknaderna. Nu lanserar vårt största tvättmedelsmärke VIA en kapsel som är framtagen att ta bort svåra fläckar samtidigt som det minskar halten Co2-utsläpp och plastavfall.
Kapslarna har fått en ny formula som är optimerad att använda i kalla vattentemperaturer (20°C och lägre) och med korta tvättmaskinsprogram. Den här förändringen minskar utsläppen av växthusgaser med 16%1 vid tillverkningen och kommer att hjälpa konsumenten att spara upp till 60% energi per tvätt i hemmet samt motsvarande utsläpp av växthusgaser som är förknippade med användningen av produkten, utan att kompromissa med den bästa rengöringseffekten från VIA.
Växtbaserade ingredienser och en plastfri förpackning
Med avstamp i Unilevers Clean Future-strategi, genom vilken vi investerar 1 miljard euro över en 10-års period för att förändra hur våra rengöringsprodukter , tillverkas och förpackas; innehåller därför de nya kapslarna kraftfulla biologiskt nedbrytbara aktiva ingredienser, varav 65 % kommer från växtkällor samt att förpackningen också är snällare mot planeten.
För första gången någonsin kommer VIA:s kapslar att säljas i en plastfri, helt återvinningsbar kartong2, vilket innebär en besparing på ca 6 000 ton plast per år, vilket kan jämföras med vikten för 500 dubbeldäckare.
Hälften av kartongen är återvunnen, resterande andel kommer från Forest Stewardship Council-certifierade skogar3, helt i linje med vår målsättning att minska mängden plastförpackningar samt att uppnå en avskogningsfri leveranskedja. Den den nya förpackningen är framtagen i samarbete med Graphic Packaging International, är anpassad för att effektivare utestänga fukt än nuvarande plastförpackningar för att förhindra att kapslarna klibbar ihop. Den är också lättare att öppna och stänga, men samtidigt barnsäker och helt återvinningsbar.
Se till att våra varumärken är attraktiva för konsumenten
Clean Future-strategin visar ambitionen att göra våra varumärken attraktiva för konsumenterna genom att vi skapar riktiga innovationer för breda och snabbrörliga konsumentprodukter
säger Dr Keith Rutherford, Head of Global Innovation, Unilever Home Care R&D.
”Nivån på forskning, utveckling, tillverkning samt översyn av leveranskedjan som går ut på att samla ihop all de här innovationerna till en enda produkt bör inte underskattas. Den banbrytande formuleringen, formatet och förpackningen är ett arbete av flera FoU-team och vi kunde inte vara stoltare över resultatet. Den nya generationens tvättmedelskapslar och förpackningar är verkligen branschledande."
"Vi arbetar tillsammans med Unilever och är glada över att se vår innovativa förpackningslösning lanseras under detta ikoniska varumärke runt om i världen", tillägger Ralf Mack, chef för New Business Development, EU Consumer Products på Graphic Packaging International.
"Vår kombinerade expertis inom kartongdesign, produktskydd och förståelse för konsumentbeteende har gjort det möjligt för oss att skapa denna överlägsna, plastfria och barnsäkra lösning, som hjälper konsumenter och företag att minska sin användning av engångsplast."
Den globala lanseringen av de nya kapslarna kommer först att lanseras i Frankrike och kommer snart att nå andra varumärken i sortimentet över hela världen.
Råvaror, tillverkning och bortskaffande. Vs nuvarande Unilever kapsel. exklusive konsumentanvändning.
Exklusive lim och lack
Forest Stewardship Councils hemsida | Home Page | Forest Stewardship Council