Hoppa till innehåll

Unilever och Metaverse: navigerar i en ny virtuell värld

Publiceras:

Våra varumärken är i början av att upptäcka Metaverse – ett virtuellt rike där värdsliga begränsningar inte längre råder, men där verklighetens representation är ett måste. Så här började vi…

Unilever metaverse

Facebooks grundare Mark Zuckerberg tror så mycket på metavers att han bytte namn på sitt företag för att återspegla det. Och det är inte konstigt att han är entusiastisk över vad denna framväxande virtuella värld har att erbjuda..

CEO:n för vad som nu kallas Meta beskriver nästa nivå av internet närmast som teleportering.. "Den definierande egenskapen hos metaverse kommer att vara en känsla av närvaro - som att du är där med en annan person på en annan plats", förklarar han. "Du kommer att kunna göra nästan allt du kan föreställa dig. Umgås med vänner och familj. Arbeta, lära, leka, shoppa, skapa – såväl som helt nya upplevelser som inte riktigt är det samma somvi tänker om datorer eller telefoner idag.”

Vad innebär det här för Unilever?

Det är fortfarande tidga dagar när det kommer till Web3 och metaverse, men vi är exalterade och vi har redan börjat ta stratgeiska steg in i de här virtuella miljöerna. Under de senaste åren har våra varumärken börjat utforska metaverse genom partnerskap och olika spelupplevelser.

Och i kulisserna arbetar för att säkerställa att vi kan spela en roll när vi utvecklar nya arenor att representera en säker och inkluderande miljö för alla användare. Tydlig styrning kring frågor som personlig information, säkerhet, jämlikhet, mångfald och hållbarhet samt etik behöver etablerats och vi använder vår storlek och globala profil för att forma grunden för framtiden för vår verkamhet.

Emily O’Brien är en av programcheferna för Unilevers interna Web3 Collective, en tvär-funktionell grupp av experter som representerar områden som marknadsföring, ekonomi, juridik, media, upphandling, licensiering med mer. Med stöd av kollegor från våra varumärken, kategorier, marknader, och agenturpartners, hjälper de Unilever att navigera i denna nya värld.

Vi står för närvarande på gränsen till ett seismiskt skifte: den största förändringen av det digitala landskapet och kulturen sedan de sociala mediernas början i början av 2000-talet.

Emily O'Brien, Programme Director, Unilever Web3 Collective

"Vi står för närvarande på gränsen till ett seismiskt skifte: den största förändringen av det digitala landskapet och kulturen sedan sociala mediers början i början av 2000-talet med Web2", säger Emily. "Vi vet att våra konsumenter redan fördjupar sig i de här miljöerna och spenderar alltmer av sin tid med virtuella upplevelser som gör det möjligt för dem att utforska sina passioner, delta i kulturevenemang och engagera sig i subkulturer.

"Det här är en fantastisk möjlighet för varumärken, men de måste erbjuda genuin användbarhet till konsumenterna och inte bara hoppa på tåget. Vi formarUnilever tillvägagångssätt för att säkerställa att våra varumärken dyker upp på ett autentiskt sätt i metaversen, och att människor känner sig trygga och uppskattade i våra miljöer”.

Emily tillägger: "Vi har skapat Web3 Collective för att hantera riskerna och farhågorna kring Web3 och metaverse. . Som Unilever har vi en möjlighet – och ett ansvar – att påverka branschen och leda i framkant.

"Förändringen sker snabbt men en sak vet vi säkert, att det nya virtuella landskapet måste vara mer rättvist än internet – och även den fysiska världen – är idag. Det måste vara mer representativt och mer inkluderande för alla – från de avatarer vi skapar, till attityder vi förkroppsligar samt de upplevelser vi är en del av. Och det ska vara hållbart. Vi kan se redan nu att precis som ett tydligt syfte förenar människor i den verkliga världen så gör det också det i de virtuella miljöerna.”

Här är fyra exempel på hur våra varumärken omsätter sitt syfte i metaverse

  1. Rexona arrangerar världens första metaverse-mataton

    Degree Metathon Metaverse

    Rexona ett av våra deodorantmärken också känt som Degree and Sure har som syfte att alla ska ha självförtroende att röra sig mer. Förra året 2021 lanserade varumärket världens första deodorant anpassad efter personer med funktionshinder. Samtidigt lanserades ett program för att hjälpa unga människor att röra sig mer. I april 2022 expanderade arbetet att också innefatt den virtuella världen.

    Rexona samarbetar med den populära metaverse-plattformen Decentraland för att arrangera Degree Maraton, sträckan på 42 km löpte genom plattformens mest spektakulära miljöer och arkitektur för att reflektera ett mer inkluderande landskap.

    De första i sitt slag av anpassningsbar utrutsning så som rullstolar och löparplad lanserades för att ge personer med rörelsehinder tillträde och möjlighet att skapa avatarer som de kunde representera deras unika identitet.

    Kathryn Swallow, Global Brand Vice President of Degree, sa vid lanseringen: "Vi hoppas att Degree Metathon kommer att väcka samtal om varför representation är viktigt – i både metaversen och den fysiska världen – och får kraft att utmana samhälleliga normer. Vi är glada över partnerskapet med Decentraland och möjligheten att påverka den virtuella världen, när den nu byggs upp och används mer allmänt av konsumenterna."

  2. Närgånget och personligt med Closeup i Decentraland

    Closeup Metaverse

    Många par nekas fortfarande rätten att gifta sig med den person de älskar. Men i metaverse är allt möjligt – och Closeup använder sig av styrkan i Web 3.0 för att hjälpa par att uttrycka och visa sin kärlek.

    Munvårdsvarumärket Closeup har sedan länge utmanat rätten till alla typer av kärlek. I mars 2022 lanserde de Closeup City Hall of Love in Decentraland. Som är en inkluderande miljö där användarna kan ansöka om ett vigselbevis i NFT och på så vis föreviga sin kärlek med hjälp av blockkedjeteknik och så klart fira med vänner och familj.

    Closeup har alltid varit en utmanare och en trendsättare. Vårt syfte är djupt meningsfullt för de människor vi vill nå och mycket relevant i det pågående samtalet kring mångfald och inkludering”, säger Gaurav Datta, varumärkets globala vice vd.

    "Med City Hall of Love i metaverse är vi glada över att erbjuda ett sätt på vilket människor kan uppleva vårt syfte genom blockkedjeteknik för att bryta de stereotyper som många par fortfarande möter" tillägger han.

  3. Magnum-museum i metaverse

    Magnum Metaverse

    I juni 2022 bjöd Magnumvarumärket in deltagare till MET AMS, metaverse festival i Amsterdam för att se en virtuell utställning arrangerad i Decentraland. Magnum Pleasure Museum som visade original från Magnums tidigare samarbeten med konstnärer, designers och skulptörer.

    Besökare till galleriet hade också möjligheten att beställa en maknumglass via en glassmaskin i metaverse – och fick prova på hur glass kan komma att handlas i framtiden. Köpet simulerades via Unilevers och Deliveroo-samarbetet som möjjligjorde att glassen levererades till besökarna i slutet av utställningen, med andra ord den virtuella världen blev verklig och smaken av en futuristisk livsmedels-shopping kunde upplevas.

    "Du kan göra mycket i metaversen, men vårt syfte är att ge människor glädje och du kan inte smaka en glass via virtuell verklighet - åtminstone inte ännu!" säger marknadschef Matteo Trichilo.

    "Genom vår Ice Cream Now-verksamhet levererar vi glass på beställning till konsumenten. Det här var ett unikt sätt att testa en ny framväxande arena och inspirera andra varumärken.”

    "För Magnum möjliggör metaversen kreativia och nya konsumentinteraktioner", tillägger Federico Russo, Global eCommerce Lead på Magnum.

    "Vårt första steg in i metaversen kombinerar syftet med Magnum och varumärkets långa historia av konstsamarbeten, med framtidens konsumentresa, som slutar med en Magnum-glass i verkligheten."

  4. Sunsilk’s trygga zoner för gaming i Roblox

    Sunsilks mission är att skapa möjligheter för tjejer i generation Z att utveckla sin passion för spel och gaming.

    Unilevers första intåg i Roblox virtuella värld, Sunsilk City, är ett utrymme där tjejer kan känna sig inkluderade, engagera sig i verkliga förebilder och ta del av Sunsilks utbud av olika träningsprogram. Det finns också en rad minispel där användare kan designa kreativa frisyrer för sina avatarer och till och med spränga bort negativitet med en magisk hårtork.

    "Vi vet att spel är en växande passion för tjejer runt om i världen, och ändå ställs kvinnor i många spel inför samma förlegade könsstereotyper som de möter i det dagliga livet", säger Barbara Scala, Global Brand Director på Sunsilk.

    "På Sunsilk är vi dedikerade till att ge tjejer över hela världen möjlighet att följa sina egna vägar för framtiden. Vi hoppas att Sunsilk City kommer att hjälpa till att bredda representationen för flickor, samtidigt som de inspireras och utbildas om många olika sätt att nå sina drömmar.”

Tillbaka till sidans topp