Hoppa till innehåll

Fem trender som gör växtbaserad mat vanlig 2023

Publiceras:

Författare Fatma Tek, Maxim Yermolayev

Maxim Yermolayev, Nutrition Strategy Director och Fatma Tek, Ice cream Leas innovation, delar med sig av sina insikter om konsumentbeteenden och mat-trender som kommer lyfta växtbaserade måltider 2023.

Woman browsing the fruit and veg in a supermarket

I år anmälde sig en person var 2,4 sekund, den första januari för att äta växtbaserad mat hela månaden. Av de som slutför den årliga veganuary-utmaningen antas 36 % förbli veganer, medan majoriteten uppger att de planerar att minska sitt köttintag med mer än 50 % på lång sikt.

"En av fyra personer identifierar sig nu som flexitarian", säger Unilevers Fatma Tek, Ice Cream Innovation Lead.

Växtbaserad är en knutpunkt mellan många trender... det är bra för människors hälsa och det är bra för planeten

Nutrition Strategy Director, Maxim Yermolayev

Endast en person av tio äter den dagliga rekommenderade mängden frukt och grönsaker. Nästan 15 % av alla utsläpp av växthusgaser kommer från kött- och mejeriindustrin. Att äta växtbaserat är bra för människors hälsa och det är bra för planeten, säger han.

Den stora utmaningen är att hitta de trender och avstamp för beteenden som kommer att göra det mer vanligt.

Här är fem trender som Maxim och Fatima tror kommer att sätta öka växtbaserat på tallriken under 2023.

  1. Enkla lösningar för växtbaserat

    Marley Spoon vegan meal kit box with all the veg and Vegetarian Butcher products to make a vegan meal from scratch

    "Bekvämlighet är kung", säger Maxim. Människor vill ha köttfria måltidsalternativ som är smakrika och fria från krångel. Räkna med att se…

    • Vardagsinspiration för enkla växtbaserade måltider. Förutom att hitta växtbaserade recept på Knorr-produktförpackningar och Recipedia och i kokböcker, kan konsumenter söka på Hellmanns webbplats, där en del är dedikerad till att återskapa måltider som har blivit virala på TikTok. De kan till och med laga mat tillsammans med Knorrs prisbelönta TikTok-kampanj där tyska musiker sjöng recept för att uppmuntra yngre konsumenter att äta ”mer” grönsaker.
    • Fler vegetariska alternativ via prenumerationer på recept- och måltidsboxar. Den globala marknaden för måltidspaket och middagskassar, växer med nästan 15 % och därmed antalet konsumenter som aktivt beställer måltider med mer vegetariska/veganska innehåll. The Vegetarian Butcher samarbetade med Marley Spoon, på den europeiska marknaden, för att skapa en speciell "endast vegan"-låda med olika recept som kunde tillagas från grunden på ett enkelt sätt med växtbaserat kött.
    • E-livsmedelsinköp förväntas stå för mer än 20 % av marknaden 2030, drivet av den kraftiga expansionen av snabb leverans. "Förra året fick vi veta att veganska och icke-mejeriprodukter är nästan tre gånger så populära i våra virtuella glassbutiker", säger Fatma. "Genom att vi kan erbjuda veganska måltider i våra livsmedelskedjor, kompletta veganpaket i virtuella butiker och e-handelskanaler, samt att vår snabbleveranstjänst för glass (Ice Cream NOW) också föreslår konsumenter att lägga till icke-mejeriprodukter i sin butik på kassan."
  2. Klimatöverväganden påverkar köpbeslut

    Detail of two mobile phone screens detailing the impact you can make by switching to eating plant-based meat powered by The Vegetarian Butcher

    Konsumenter blir allt mer medvetna om livsmedelssystemets klimatpåverkan och tar med det som en del i sitt köpbeslut. Räkna med att se…

    • Tydliga etiketter och ingredienstransparens. Både globala och lokala varumärken kommer att försöka erbjuda full transparens om vilka ingredienser som används och varför. Du kan se detta demonstrerat av The Vegetarian Butcher och i Nederländska Unox sortiment av växtbaserade soppor som kallas "Goedgevuld" (som betyder "välfyllda").
    • Varumärken som kommunicerar klimatpåverkan av växtbaserade val. År 2022 utsågs The Vegetarian Butcher till Most Sustainable Brand av Sustainable Brand Index (Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet) för hur det kommunicerar sina produkter och påverkan. Detta inkluderade en konsekvensrapport, samt en "effektberäknare" som gör det möjligt för konsumenter att beräkna sin egen positiva inverkan när de väljer växtbaserad i stället för animaliskt kött.
  3. Innovativa smaker och format

    Magnum vegan raspberry ice cream against an illustrated leaf background   [5:52 PM] Shaw, Olivia That too long?

    50%av flexitarianer vill hänga med i de senaste mattrenderna. Källa: Insites Consulting

    Enligt forskning från Insites Consulting vill 50 % av flexitarianerna hänga med i de senaste mat-trenderna. "Det intressanta är hur de ser på sina dieter", säger Fatma. "De ser det inte som att skära ner, utan det handlar mer om att utforska och prova nya saker.

    För oss är det en uppmaning att fortsätta lansera lättillgänglig, växtbaserad glass med högkvalitativa ingredienser och spännande smaker." Räkna med att se…

    • "Våra konkurrenter som inte är mejeriprodukter spelar ofta med choklad-, kola- och nötsmaken, men Magnum är redan etablerat och har utmärkelser från organisationer som PETA som hyllar vår ingrediens- och smakexpertis", säger Fatma. "Vårt Magnum-team arbetar intensivt för att fortsätta glädja våra konsumenter. De flesta produkter genomgår cirka tre smaktester, men för växtbaserade produkter genomför vi fler än 30 för att säkerställa den smak som presterar bäst, som årets veganska innovation, Magnum Vegan Raspberry Swirl.”
    • Miniformat är tillåtande njutning. Konsumenter vill fortfarande unna sig, men de önskar hjälp med måttfullhet. "Inom glasskategorin är "minifiering" en av våra huvudprioriteringar, säger Fatma. "Det sträcker sig från Magnum Vegan Minis som vi lanserade i Veganuary 2022 till Wall's Mini Bites som erbjuder konsumenten att njuta av en glass som snacksformat."
    • Produkter med "dolda" grönsaker som wraps och pasta. "Knorrs morots- och spenatwraps innehåller mikro- och makronäringsämnen och är en bra bas för en kött- eller bönburrito. Och märkets färgglada spenat- och tomatpastor ser goda ut en tallrik men levererar samtidigt en dold grönsakshit, säger Maxim. "The Vegetarian Butcher kommer att fortsätta att skapa innovativa format som dess nyligen lanserade veganska kycklingbröst som heter ”Impeckable” som ger kycklingbröstets saftighet och konsistens men är helt växtbaserad."
  4. Spännande alternativ out-door

    Spændende muligheder udenfor hjemmet

    ”Mat-trender föds på restauranger. Det är där konsumenterna provar ny mat, kök och smaker, säger Maxim. Räkna med att se…

    • Professionella kök utökar växtbaserade menyer. Förra året utvecklade glassmärket Carte D’Or en vegansk dessertserie för att hjälpa köken att ta hand om ökningen av konsumenter som väljer att äta växtbaserat. Desserter som chokladmousse powermix fick ett nytt recept för att ge kockarna möjlighet att blanda den med havre- eller sojamjölk utan att kompromissa med smak eller konsistens.
    • Ökat utbud av snabba restauranger. I Belgien är en av tre Whoppers köpta i Burger King växtbaserad och drivs av The Vegetarian Butcher. Och varumärkets partnerskap med Burger King har vuxit och utökats i takt med efterfrågan. Genom att fyra växtbaserade köttfärs- och nuggetprodukter erbjudits Burger King för att skapa olika kombinationer av Whopper, Junior Whopper, Chicken Royale och Nuggets på olika marknader.
  5. Favoritmärken som erbjuds växtbaserade val

    Three tubs of Ben & Jerry’s and Tony Chocolony’s ice cream in plant-based and dairy formats

    Konsumenter förväntar sig i allt högre grad att erbjudas mejeriprodukter och icke-mejeriprodukter som ett givet alternatov. Deras fokus ligger på... smaker, produktupplevelse och njutning.

    Fatma Tek, Ice Cream Innovation Lead

    Globalt tror 42 % av konsumenterna att de flesta kommer att äta växtbaserad mat i stället för kött under det kommande decenniet. Räkna med att se…

    • Växt- och icke-växtalternativ lanseras samtidigt. "Tidigare, om vi lanserade en mejeri- och icke-mejerivariant av en glass, brukade teamen skapa en separat kampanj för var och en. Nu känns det naturligt att lansera dem tillsammans”, säger Fatma. "Lanseringen av Ben & Jerrys nya mjukglass i Europa och produkterna som lanserades i samarbete med Tony Chocolonely använde detta tillvägagångssätt. Konsumenterna förväntar sig i allt högre grad att erbjudas både mejeriprodukter och icke-mejeriprodukter som givna alternativ. Deras fokus ligger på det de alltid har älskat och letat efter i våra glassar – smaker, produktupplevelse och njutning.”
Tillbaka till sidans topp