Hoppa till innehåll

Unstereotype 101 Guide: Hur man står emot stereotyper

Publiceras:

Säg inget, förändra inget” är en ny Unstereotype-Alliancekampanj som startats tillsammans med Unilever med tanken att hjälpa människor att gå från att vara passiva åskådare till att aktivt motverka vardagliga stereotyper.

Aline Santos standing on a stage with a background sign with the words ‘Say Nothing, Change Nothing’

I ett försök att inspirera människor att vidta positiva åtgärder mot stereotyper arbetade Unstereotype Alliance tillsammans med beteendevetare för att utforma Unstereotype 101 Guide, som en del av kampanjen.

Guiden innehåller mängder av praktiska tips och samtalsstartare för att hjälpa människor att utmana stereotypt beteende och uppmuntra att gå från att vara åskådare till någon som aktivt tar ställning.

Undersökningen fann att 73 % av människorna regelbundet ser eller hör stereotyper. Och ändå uppger endast 30 % som ser eller hör dem att något händer eller ingriper.

Två övergripande skäl framkom för människors tystnad – 50 % vill inte eskalera situationen och 41 % vet helt enkelt inte vad de ska säga.

Som ett resultat av detta har Unstereotype Alliance lanserat en ny kampanj kallad 'Say Nothing, Change Nothing', co-piloted av Unilever.

Kampanjen lyfter fram den kollektiva kraften i att stå upp och tala ut mot stereotyper och har letts av stjärnan i Black Panther, skådespelare, dramatiker, kvinnorättsaktivist och FN:s goodwillambassadör, Danai Gurira.

Unstereotype 101 Guide: Hur man står emot stereotyper

Om du 'säger ingenting, ändrar du ingenting' och tystnad är form av medverkan.

Aline Santos, Chief Brand Officer och Chief Equity, Diversity & Inclusion Officer

I ett försök att inspirera människor att vidta positiva åtgärder mot stereotyper arbetade Unstereotype Alliance tillsammans med beteendevetare för att utforma Unstereotype 101 Guide, som en del av kampanjen.

Guiden innehåller mängder av praktiska tips och samtalsstartare för att hjälpa människor att utmana stereotypt beteende och uppmuntra att gå från att vara åskådare till någon som aktivt tar ställning.

"Det kan vara svårt för oss att höra, men 'säger du ingenting, ändrar du ingenting' och då blir tystnad en form av delaktighet", säger Aline Santos, Chief Brand Officer och Chief Equity, Diversity & Inclusion Officer på Unilever samt vice vice ordförande i Unstereotype Alliance.

Eftersom människor behöver känna större självförtroende, visar Unstereotype 101-guiden oss en trestegsmetod – STOPPA, SE och FÖRESLÅ.

Här är några viktiga, praktiska takeaways och tips.

Hur man effektivt bekämpar stereotyper på ett kontrollerat sätt:

  1. STOPP

    När någon använder en stereotyp, pausa och ta några djupa andetag och gör ett aktivt val för att utmana stereotypen.

  2. SE

    • Utmana inte användaren av stereotyper.
    • Se till att du känner dig mentalt säker innan du gör något.
    • Om situationen inträffar online gäller samma råd. Se om du kan byta ämne och personen känna sig välkommen och inkluderad.
  3. FÖRESLÅ

    Fokusera på det som har sagts. Tala från ditt hjärta och från det du observerar. Se till att utmana stereotypen och inte personen. Tänk på några av dessa exempel på hur man säkert kan utmana:

    • "Jag undrar hur andra kan känna när de hör dig säga det."
    • "Här är ett annat sätt att säga det."
    • "Om jag var i den situationen tror jag att jag skulle känna [beskriv vad du känner]."

Tillsammans kan våra röster göra skillnad

"Genom att dela praktiska verktyg och uppmuntra samtal kring detta ämne kan vi ge människor självförtroendet att gå från att vara en åskådare till att bli en förespråkare", förklarar Aline.

"Om du säger till, kan din vän säga till i sin tur. Och en efter en kan omgivningen, runt omkring dig, få självförtroendet att säga ifrån”, tillägger hon.

"Tillsammans kan våra röster göra en monumental skillnad när det gäller att bryta ner och utrota stereotyper och skapa en mer jämlik värld", tillägger Aline, "en person, en situation och ett ord i taget."

Du kan ladda ner Unstereotype 101-guiden och ta reda på mer om kampanjen här. Visa ditt stöd på sociala medier med hashtaggen #SayNothingChangeNothing.

Tillbaka till sidans topp