Hoppa till innehåll

CIRCLE Alliance: expanderar den cirkulära förpackningsstrategin för minskat plastavfall

Publiceras:

Unilever har gått med USAID och EY för att lansera CIRCLE Alliance, ett nytt offentligt-privat initiativ som syftar till att ta itu med plastföroreningar. Den här typen av samarbeten är avgörande för att möta ett akut behov av kollektiva åtgärder.

Cirkulära förpackningar för att minska plastavfallet

Förpackningar är avgörande för vår verksamhet. Det hjälper oss att tillgodose människors olika behov runt om i världen. Det gör det möjligt att transportera och hålla våra produkter säkra och i toppskick. Det är också centralt för konsumentens upplevelse av våra varumärken och produkter.

Kopplingen mellan förpackningar och plastföroreningar är dock obestridlig. Det är en av de största och mest synliga miljöutmaningarna vi brottas med, och det är därför Unilever har identifierat plast som en av våra fyra hållbarhetsprioriteringar.
Vi väljer att fokusera på nyckelområden, som att minska vår användning av ny plast och utveckla lösningar för fler olika plastförpackningsmaterial, inklusive engångsförpackningar.

Vi har gjort betydande framsteg. Vi har minskat vår plastanvändning med 18 % jämfört med 2019 års baslinje. Vår globala portfölj har ökat vår användning av återvunnen plast till 22 %, samt att vi testat en mängd olika återanvändnings- och påfyllningsmodeller runt om i världen.

Vår ambition är ett slut på plastföroreningar genom reduktion, cirkulation och samverkan.

CIRCLE Alliance – ett nytt offentligt-privat samarbete på 21 miljoner dollar som grundats av Unilever, USAID och EY – syftar till att stödja entreprenörer och småföretag över plastvärdekedjan för expansiva lösningar som minskar plastanvändningen, tar itu med plastavfall och genom att skapa cirkulära ekonomier. Särskilt fokus riktas till kvinnor, som idag utgör majoriteten av de som samlar in avfall och som arbetar i marknader och länder på södra jordklotet.

Rebecca Marmot, Unilevers Chief Sustainability Officer, säger: "CIRCLEs samarbetsmodell för att accelera – är en blandning av bidragsfinansiering och skräddarsytt företagsstöd – kommer att hjälpa till att skala upp både nya och befintliga lösningar för förpacknings-cirkularitet, oavsett om det driver insamling och återvinning eller återanvändning-påfyllningsmodeller.

"Det är avgörande att att stödja många små och medelstora företag (SMF) och entreprenörer, som erbjuder effektfulla marknadsbaserade lösningar, men som för närvarande är för små för att arbeta i den omfattning vi behöver."

Medan CIRCLEs initiala fokus ligger på Indien, Indonesien, Vietnam och Filippinerna, är planen att expandera till andra marknader genom att ta in fler organisationer med ytterligare medel att investera.

Metoden bygger på de framgångsrika tillvägagångssätt som utvecklats av Impact Enterprise Accelerator TRANSFORM som leds av Unilever, Storbritanniens Foreign, Commonwealth & Development.

Stöd entreprenörer i plastens värdekedja

Investera i projekt som driver systemförändringar

Vår investering i CIRCLE inkluderar ett kontantbidrag från Unilevers Climate & Nature Fund investeringsplattform genom vilken vi investerar 1 miljard euro (1,1 miljarder USD) fram till 2030 för att leverera positiv påverkan och affärsnytta. Vi strävar efter att förändra hur våra produkter tillverkas genom att investera i projekt som driver systemförändringar och samarbeta med partners och medfinansiärer för effektiva lösningar.

Vi bidrar också till Circulate Capitals Ocean Fund för att stödja bättre investeringar och infrastruktur i Syd- och Sydostasien, såväl som Latinamerika, där plastföroreningar i havet är särskilt akuta.

Vid lanseringen under Capitol Hill Ocean Week i juni sa USAID-administratören Samantha Power: "CIRCLE Alliance sammanför USAIDs erfarenhet av att ge kvinnor en plats i värdekedjan för plastavfall och därmed våra långvariga relationer med nationella och lokala myndigheter – och naturligtvis med civilsamhället. Unilever har oöverträffad kunskap om och en oöverträffad roll i plastförsörjningskedjor. EY har erfarenhet av att tillhandahålla professionellt stöd för att hjälpa företag att växa och frodas. Det här är en otrolig grund för CIRCLE Alliance.”

Gillian Hinde, EY Global Corporate Responsibility Leader, tillägger: "Som svar på det akuta behovet av kollektiva åtgärder för att möjliggöra en cirkulär ekonomi för plast i hela den globala södern, representerar CIRCLE Alliance en djärv modell av offentlig-privat samarbete. Tillsammans strävar vi efter att stödja entreprenörer när de utvecklar innovation och lösningar att minska plastföroreningar, samtidigt som de skapar jobb som respekterar avfallsarbetares mänskliga rättigheter, särskilt kvinnor."

För att läsa mer om våra uppdaterade åtaganden om klimat, natur, plast och försörjning besök vår Sustainability Hub.

Tillbaka till sidans topp