Den senaste rapporten från FN:s miljöprogram (UNEP)[a] har varnat för att om regeringar misslyckas med att höja ambitionerna i sina kommande nationella klimatplaner kan det leda till en katastrofal temperaturökning på 2,6–3,1 °C redan detta århundrade, med ”negativa konsekvenser för mänskligheten, planeten och ekonomin”.[b]
Samtidigt som världens ledare förbereder sig för COP29, uppmanar Unilever regeringar att ta tillfället i akt med dessa nya planer, kallade nationellt fastställda bidrag (Nationally Determined Contributions – NDCs), för att hjälpa till att mildra klimatförändringarna och anpassa sig till en framtida temperaturökning på 1,5 °C.
Detta måste innefatta strategier understödda av adekvat finansiering som möjliggör en rättvis övergång till nettonoll och frigör snabbare utsläppsminskningar globalt längs med företagens värdekedjor.
Unilevers målsättning på lång sikt är att uppnå nettonollutsläpp över hela vår värdekedja före år 2039. Våra godkända, vetenskapsbaserade klimatmål ska ligga till grund för våra ansträngningar under de närmaste åren, där vi vet att vi kan göra störst skillnad. Vi har uppdaterat vår handlingsplan för klimatomställning Climate Transition Action Plan (PDF 7.98 MB) (CTAP), som beskriver hur vi ska nå dessa mål, och vi uppmuntrar andra företag att göra detsamma.
Men vi arbetar inte i ett vakuum. Med en så omfattande värdekedja, kommer Unilever och liknande företag att förlita sig på att politik och regelverk kan införas för att jämna ut spelplanen för företag och nå snabbare lösningar, vilket vår handlingsplan bekräftar.
Unilevers fem viktigaste klimatpolitiska frågor
Vi har identifierat fem åtgärder som regeringar kan vidta för att hjälpa oss att nå våra klimatmål:
1. Upprätta starkare NDC:er
Unilever uppmanar regeringar att upprätta starka och effektiva NDC:er som inkluderar tydliga finansiella planer för att leverera en 1,5 °C-anpassad framtid. Detta sänder en viktig signal till företagen om garanterat stöd om de investerar i klimatlösningar i det landet.
Till exempel, genom vår Climate & Nature Fund (klimat- och naturfond) har Unilever åtagit sig att investera 1 miljard euro i klimat-, natur- och avfallsminskningsprojekt globalt före år 2030. Det är viktigt att de länder där vi investerar delar våra klimatambitioner och samarbetar med näringslivet för att påskynda övergången till nettonoll. Det är därför vi håller noga uppsikt på NDC-inlämnanden.
2. Stödja en snabbare övergång till förnybar energi
Vid COP28 förra året enades mer än 100 länder om att tredubbla kapaciteten för förnybar energi före 2030. Detta har potentialen att minska nästan 7 miljarder ton CO2-utsläpp före slutet av decenniet.[d] Under COP29 i år måste regeringar visa hur de planerar att uppfylla dessa åtaganden, med specifika mål för förnybar energi enligt deras nationella strategier.
Att påskynda den globala övergången till förnybar energi kommer att göra det lättare för företag att minska sina koldioxidutsläpp, oavsett var i världen de verkar. För Unilever är det viktigt att minska våra leverantörers utsläpp för att vi ska nå våra kortsiktiga scope 3-mål (värdekedjan) och gå mot nettonoll. Därför uppmuntrar vi de som bidrar mest till vår klimatpåverkan att gå över till förnybara energikällor tillsammans med oss. Detta kommer vara mycket lättare att uppnå om de verkar på marknader som redan har förnybar energi lätt tillgänglig.
Läs mer om den roll företag kan spela i att stödja övergången till förnybar energi.
3. Skydda skogar och stödja småskaliga jordbruk
Under de senaste veckorna har vi uppmanat de regeringar som deltar i FN:s COP16 om biologisk mångfald att införa starkare politiska åtgärder för att stödja företagens ansträngningar att stoppa och vända naturförlusten före 2030. Nu förespråkar vi NDC-åtaganden som bevarar och återställer skogar och skapar rättvisare marknadsvillkor för certifierade produkter från småskaliga jordbrukare.
I slutet av 2023 var 97,5 % av våra ordervolymer för palmolja, papper och kartong, te, soja och kakao avskogningsfria, och vi är fast beslutna att bibehålla vår "avskogningsfria” position för dessa varor framöver. Men bristen på samsyn kring hanteringen av skogsriskråvaror kan störa arbetet med att skapa avskogningsfria försörjningskedjor. Vi tror att antagandet av konsekventa standarder för dessa varor kommer att bidra till att skapa mer rättvisa villkor för företag globalt.
Läs mer om vårt arbete med att skapa en avskogningsfri försörjningskedja.
4. Uppmuntra investeringar i regenerativt jordbruk
Jordbruket bidrar med en stor del av världens växthusgasavtryck.[e] Att genomföra regenerativa jordbruksmetoder kan bidra till att minska dessa utsläpp, samtidigt som det hjälper till att förbättra vårt livsmedelssystems motståndskraft mot klimatförändringseffekter som översvämningar och torka.
Unilever uppmanar regeringar att påskynda övergången till regenerativa jordbruksmetoder via tydliga mål och planer. Åtgärder för att stödja jordbrukare kan innefatta finansiering, utveckling av storskaliga kapacitetsuppbyggnadsprogram och förbättrad tillgång till innovativ teknik.
5. Bidra till att fasa ut fossilbränslebaserade råvaror från den kemiska industrin
Den kemiska industrin är den tredje största delsektorn vad gäller direkta CO2-utsläpp. Unilever och många andra företag förlitar sig för närvarande på fossilbränslebaserade kemikalier som en huvudingrediens för vår tillverkning. Fläckborttagningsmedlet i många vardagliga rengöringsprodukter, som disk- och tvättmedel, består vanligtvis av ett ytaktivt ämne tillverkat av fossilbränslebaserade råvaror.
Det är för närvarande dyrt att använda biobaserade råvaror eller alternativ med återvunnet kol vid tillverkningen av rengöringsprodukter, och det finns inga storskaliga lösningar. Unilever uppmanar myndigheter att utveckla en integrerad nationell politik som stimulerar produktion och användning av kemikalier med lägre växthusgasutsläpp. Branschövergripande strategier kommer att bidra till att eliminera konkurrensfördelarna med billigare fossila bränslen, och påskynda innovation och övergången till nettonoll.
På Unilever fokuserar vi på innovation och partnerskap för att avsevärt minska utsläppen i vår värdekedja före 2030. Men det krävs dessutom systemförändringar för att uppnå snabbare resultat. Det är därför vi på COP29 uppmanar regeringar att stärka sina NDC:er så att nationella klimatplaner förvandlas till tydliga, investerbara färdplaner för att minska koldioxidutsläppen, hjälpa till att skapa jobb och öka hållbar tillväxt.
Rebecca Marmot, Unilever Chief Sustainability Officer
Näringslivet har kraften att driva fram en effektivare klimatpolitik
Effektiva klimatåtgärder är bara möjliga via samarbete, och både företagens och regeringarnas förmåga att nå sina respektive klimatmål är tydligt sammanflätade. Det är därför vi uppmanar regeringar och företagsledare att visa att de är villiga att göra djupa nedskärningar av koldioxidutsläppen över sina värdekedjor via olika åtgärder och investeringar. Det är därför vi uppmanar branschorgan att stödja en politik i linje med Parisavtalet för att ge myndigheter det nödvändiga förtroende de behöver för att åta sig mer ambitiösa klimatåtgärder utan dröjsmål.
Om du vill läsa mer om våra senaste åtaganden för plast, klimat, natur och försörjning kan du besöka vår Sustainability Hub.