EU:s AI-lag[a] är världens första övergripande AI-lag som syftar till att minska riskerna med AI och förväntas antas som den huvudsakliga planen för liknande AI-regelverk runt om i världen.
Enligt Andy Hill, Chief Data Officer, och Christine Lee, Chief Privacy Officer har dock ansvarsfull användning av AI varit en prioritet under flera år på Unilever.
End-to-end-säkring: det smarta sättet att arbeta med AI
Unilevers AI-säkringsresa tog sin början 2019 när den globala debatten om digital transparens och integritet började eskalera, och företaget började se över sina metoder för data och AI-etik.
2021 uppdaterade vi våra affärsprinciper för att säkra en ansvarsfull, etisk och rättvis användning av data. Under de följande åren började vi bygga upp vår AI-säkringsprocess för att förbereda oss för den generativa AI-boomen. Idag är den en självklar del av vår affärsverksamhet.
”Regelefterlevnad är en nyckelkomponent i vårt ramverk för ansvarsfull AI-användning, och vi övervakar och hanterar proaktivt kommande juridiska utvecklingar som kan påverka Unilever”, säger Christine Lee, Chief Privacy Officer.
För att säkerställa regelefterlevnad utvärderas potentiella nya projekt som använder AI-system av ett tvärfunktionellt team av ämnesexperter, inklusive våra partner på Holistic AI. De överser projektets behov, hanterar risker och föreslår förbättringar eller begränsningsstrategier, såväl som pågående övervakning.
Detta triage-system stöds ytterligare av våra ansvarsfulla AI-principer för att utveckla, distribuera och använda AI-teknik i linje med Unilever’s Code of Business Principles, samt juridiska och regulatoriska krav och FN-standarder.
Vi ser potentialen i AI för att driva produktivitet, kreativitet och tillväxt hos Unilever.
Andy Hill, Chief Data Officer
Robust riskhantering
Denna process är nu helt integrerad i hela organisationen, och teamet har nyligen nått sin milstolpe på 150 ”säkrade projekt”.
”Genom att låta konceptbaserade projekt med AI-system genomgå en grundlig säkringsprocess i ett tidigt skede kan vi arbeta mer innovativt och snabbare implementera pålitliga AI-system”, säger Andy Hill, Chief Data Officer.
Ett ansvarsfullt AI-ramverk för att styra utveckling, distribution och användning av AI är kritiskt för Unilever, med över 500 AI-system i drift globalt. Detta innebär allt från AI-driven forskning och utveckling för snabbare innovationscykler, till maskinaktiverad lagerkontroll och generativa, AI-drivna konsumentupplevelser.
”Vi ser en stor potential i användningen av AI för att driva produktivitet, kreativitet och tillväxt på Unilever”, tillägger Andy.
”Vi stödjer våra team genom utbildning, förbättrat beslutsfattande och nya erfarenheter. Vi tror att AI kan driva produktiviteten inom vår verksamhet genom att skapa autonoma system.
”Och när distributionen av dessa system växer måste vi se till att det sköts på ett ansvarsfullt sätt.”
Att hålla jämna steg i en ständigt föränderlig bransch
Genom full insyn i Unilevers AI-verksamhet AI-tillgångar kan vi effektivt hantera risker och lättare hålla jämna steg med nya, globala rättsliga ramverk som EU:s AI-lag och Vita husets verkställande order om AI i USA.
”Även om vi har tagit fram juridiska och etiska riktlinjer för AI, kan risker kring frågor som IP-rättigheter, datasekretess, transparens, konfidentialitet och AI-bias kvarstå eftersom lagen inte alltid hänger med teknikens snabba utveckling”, förklarar Christine.
Löpande vaksamhet och skalbara processer som kan anpassas till nya regelverk är det mest effektiva sättet att säkerställa efterlevnad i detta snabbt föränderliga landskap – och det är här Unilevers AI-säkringssystem ligger i framkanten.
”I och med att efterfrågan på AI-system, teknik och kapacitet fortsätter att växa, kan vi räkna med att regelverken kommer att ändras när olika länder utarbetar sina egna strategier för att reglera AI”, säger Andy.
”Vi kommer att fortsätta se till att Unilever håller jämna steg med den juridiska utvecklingen som påverkar vår verksamhet och våra varumärken, oavsett om det handlar om upphovsrätt till AI-genererat material, dataskyddslagar eller marknadsföringsregler.
”Det ska bli spännande att se vart integrationen av digital innovation och den senaste tekniken tar oss, men vi måste samtidigt se till att vår data hanteras på bästa sätt och att AI används på ett effektivt och ansvarsfullt sätt”, tillägger Andy.