Glass hör till våra populäraste impulsköp. Med 3 miljoner glassfrysar strategiskt placerade i butiker, på flygplatser och i stormarknader runt om i världen utnyttjar Unilever AI för att effektivt möta konsumenternas efterfrågan.
"För att lyckas med impulsförsäljningen måste våra varumärken vara tillgängliga på rätt plats och i rätt tid", säger Sarosh Hussain, Ice Creams Head of Digital Selling Systems.
"Om en kund till exempel stannar på en bensinmack för att köpa en Magnum men glassen har tagit slut finns det ingen andra chans, försäljningen är förlorad.
Vi distribuerar AI till alla våra frysar
Nästan all vår glass säljs via distributörer som har ett stort antal återförsäljare.
Att säkerställa att våra återförsäljare alltid har storsäljarna på lager var en avgörande drivkraft för att utrusta frysarna med AI.
Vi arbetar för närvarande med att utrusta 30 % av våra mest sålda frysar med AI för prioriterade marknader. Hittills har 100 000 frysar utrustats med tekniken. "Vi siktar på att nå 350 000 under de kommande två åren", säger Sarosh.
Smart fryspåfyllning
Programvaran i frysen är placerad så att den bara tar bilder av lagernivåerna i själva frysen, och inte resten av butiken.
Bilderna tas med jämna mellanrum och skickas automatiskt till molnet där de analyseras av AI som har tränats att bara känna igen våra varumärken, analysera deras position i frysen och använda en algoritm för att generera en beställning till distributören.
"Det är som att ha två ögon som övervakar vårt lager varje dag", säger Sarosh. Det betyder också att närhelst en återförsäljare vill ha information om vårt lager, vet distributören exakt vad som saknas.
Ökad försäljning med användbara data
Tack vare data från våra AI-aktiverade frysar har orderingången och försäljningen hos återförsäljarna hittills ökat markant.
"Det finns ingen universallösning som passar alla. Det varierar från land till land", säger Sarosh. "Men vi har sett en ökning från 8 % i Turkiet till 12 % i USA och upp till 30 % i Danmark."
I Ungern, där nästan 10 % av alla frysar har utrustats med AI under sommaren, har man dessutom börjat samköra fryssystemen med distributörernas system.
Förutom att kunna se återförsäljarens vanliga beställningar får distributörerna en orderrekommendation baserad på bilder och AI-analys av frysarnas lagerbestånd.
Responsen från både distributörer och återförsäljare på dessa "rekommendationer" har varit mycket positiv. Än så länge har närmare 5 % av beställningarna genererats utifrån AI-systemets data denna glassäsong.
Utbildade säljteam och ökad kostnadseffektivitet
"Datan ger våra säljteam insikter som hjälper dem att lära känna sina företag bättre för kors- och merförsäljning och göra samtal mer produktiva och proaktiva.
”Att veta vilket lager som behöver fyllas på innan man går in i en butik innebär att den tid som vanligtvis upptas av beställningsprocessen kan användas till sådant som ny affärsutveckling och merchandising," tillägger Sarosh.
Och det är inte de enda fördelarna. Varje glassbeställning levereras av kylbilar. "Med en mer exakt förståelse för varje kunds behov kan distributörer planera sina rutter och sköta sin distribution effektivare och mer kostnadseffektivt", säger han.
För att öka impulsförsäljningen måste våra varumärken vara tillgängliga på rätt plats och i rätt tid.
Sarosh Hussain, Ice Creams Head of Digital Selling Systems
Anpassning av data till vår marknadsföring
Big data från alla våra frysar kommer också att ge oss tydligare insikter i hur våra nya produktlanseringar och marknadsföringskampanjer går.
"Dessa data hjälper oss att förstå om våra glassvarumärkens above-the-line-kampanjer har haft en positiv inverkan på frysförsäljningen och lagerhållningen.
"Vi kan jämföra försäljningen från tidigare säsonger för att se om nya produkter tillför värde eller skadar våra kärnprodukter, och justera planeringen och våra prognoser därefter", säger Sarosh.
Stora data för stora framtidsmöjligheter
Att säkerställa tillgänglighet och hyllutrymme är bara en liten del av vad våra AI-frysar klarar av.
"Om 350 000 av våra frysar är AI-aktiverade kommer vi att ha en tillräckligt stor datamängd för att kunna analysera produktsynlighet och strategier för leveranskedjan. Detta innebär att vi kommer att kunna öka vår glassförsäljning genom att betjäna våra kunder bättre än någonsin."