Sedan de lanserade sin första mejerifria glasssmak 2016 har Ben & Jerry's arbetat för att deras växtbaserade sortiment ska ge fansen samma premiumupplevelse och roliga smaker som deras mejeriglass.
Att hitta den perfekta söta smaken är uppgiften för Ben & Jerry’s team av smakguruer och produktutvecklaren, João Piva.
Under de två åren han arbetat för Ben & Jerry's har utvecklingen av den mejerifria havrebasen varit hans största utmaning hittills.
"Det har varit en lång resa", säger João. "Vi har provat och smakat upp till 70 olika smakkombinationer. Men vi är övertygade om att vi har skapat den godaste mejerifria basen för Ben & Jerry’s glass hittills."
Utvecklingen till havre: en mejerifri revolution
I en färsk rapport med fokus på vegansk glass värderade Straits Research den globala marknaden till 623,63 miljoner dollar 2022 och den förutspås växa med ytterligare 5,2% till 2031.
Under loppet av åtta år har Ben & Jerry’s mejerifria portfölj växt från en till 20 smaker, som idag står för 25 % av företagets globala produktportfölj.
Under den tiden har Ben & Jerry´s utvecklingsteam experimenterat med mandel- och solrosbaser.
Smakinnovationens utmaningar och framgångar
Under utvecklingsprocessen startade nya provningar varje morgon. Starka drycker som kaffe uteslöts och efter fem-sex glassprovningar fräschas gommarna upp med salta kex och vatten, så laget kunde börja om igen.
"Vi visste att vi hade ett vinnande recept när vi började tillverka den havrebaserade glassen", säger João. “Glassupplevelsen börjar inte med din första tugga. Du börjar äta med ögonen. Havrebasen var slätare och krämigare, vilket gjorde att vi förväntade oss en bättre konsistens redan innan vi tog en sked."
Och det är inte bara FoU som är nöjda med resultatet. Det har också visat sig vara en vinnare med fokusgrupper för konsumenter.
"Vi testade den nya formuleringen med veganer, vegetarianer och flexitarianer. De sa till oss att de skulle köpa den igen.
"Flexitarianer sa att de skulle köpa det igen eftersom vi ger en glassupplevelse med mejerifria produkter som är lika bra som mejeriprodukter", säger João.
"Och det är spännande", tillägger han, "eftersom det gör det möjligt för oss att leverera samma innovation och spänning som vi gör med vårt ordinarie glassortiment."
Men smaker och aromer utvecklas ständigt, och teamet var angelägna om att hitta en ny bas för att förbättra den mejerifria glassupplevelsen för konsumentgrupper som efterfrågar växtbaserat sortiment.
"Med mandel kan du uppleva en nötaktig eftersmak", säger João. "Och eftersom "chunks" och "swirls" är en signatur i Ben & Jerry’s smaksatta glass har vi försökt hitta en bas som låter våra favoritingredienser sticka ut ännu tidigare, tillägger han.
Teamet genomförde också en undersökning bland glassfans. "Deras fokus var konsistens. De berättade för oss att mejerifria produkter ibland kunde kännas tunnare eller vattniga, vilket gjorde att de inte fick samma känsla i munnen som du får med den krämiga basen av Ben & Jerry’s ordinarie glass", förklarar João. "Vi ville hitta en ingrediens som kunde möta det här konsumentönskan."
Vi levererar en upplevelse för mejerifri glass som är lika bra som det mjölkbaserade sortimentet
João Piva, Ben & Jerrys smakguru
Framtiden för Ben & Jerry’s mejerifria glass
Den nya formuleringen kommer att lanseras som pints- och i scoopbutiker världen över, från och med i vår. "Så i alla länder där du kan köpa mejerifria produkter från Ben & Jerry's kommer du att kunna njuta av samma smakupplevelse", säger João.
Han håller nya Ben & Jerry's-smaker nära sitt hjärta, men João har två råd till Ben & Jerry's-fans. "Håll koll på frysarna, riktigt bra grejer kommer."
"Och medan det är frestande att dyka in i vår nya mejerifria smak, låt glassen smälta i munnen. Det är då magin uppstår, tillägger han.