Hoppa till innehåll

Kroppsideal förstärks av AI-manipulerade bilder – det visar nytt experiment

Publiceras:

Retuscherade och AI-manipulerade bilder av kvinnor träffar oss där vi är som mest sårbara och förstärker kvinnors redan höga press på sitt utseende. Det visar ett nytt nordiskt experiment från skönhetsmärket Dove.

Ett nytt nordiskt experiment från skönhetsmärket Dove.

Redan nästa år kan så mycket som 90 procent av allt innehåll online vara AI-genererat enligt prognoser. Konsekvenserna av AI-manipulerade- och AI-genererade bilder, särskilt för kvinnor, är djupt oroande, enligt experimentet.

I experimentet observerades 40 kvinnor i åldersgruppen 18–29 år med eye tracking teknik, när de skrollade igenom ett påhittat socialt medieflöde. Några av bilderna i flödet hade manipulerats med hjälp av populära AI-filterappar. Resultatet visar att man tenderar att fokusera på detaljer på bilderna, specifika kroppsdelar och ansiktsdrag, som korrelerar med saker som man känner sig missnöjd med på sin egen kropp. Det finns ett tydligt jämförande beteende, som ofta sker helt omedvetet. För en djupare förståelse av företeelsen användes resultatet av eye trackingen som underlag för djupintervjuer med experimentdeltagarna.

– Kvinnorna tenderade att fokusera på de egenskaper som de är mest självmedvetna om, oavsett om bilderna var "riktiga" eller inte. När orealistiska skönhetsideal alltmer fyller våra flöden i sociala medier ökar också risken för att kvinnor påverkas negativt i sin kroppsuppfattning och självbild. Det verkar som om de orealistiska skönhetsnormerna träffar oss precis där det gör ont, säger Dan Sorvik, researcher och eyetracking-specialist som genomförde experimentet.

Samtidigt visar en annan studie som nyligen är genomförd av Dove att 1 av 3 kvinnor och flickor känner en stor press på att faktiskt förändra sitt utseende på grund av vad de ser online, även när de vet att bilderna är falska eller AI-genererade.

– Att bilder bidrar till att skapa skönhetsideal som kvinnor sedan försöker eftersträva är inget nytt. Problemet med AI är att manipulerade bilder förvärrar de mer orealistiska skönhetsidealen genom att förstärka idealiserade och ouppnåeliga fysiska egenskaper. En möjlig förklaring till det är att AI helt enkelt återspeglar de fördomar som finns i dess träningsdata. Det leder till att stereotypa ideal representeras, upprätthålls och fortsätter att belönas, säger Virginia Dignum, professor i artificiell intelligens vid Umeå universitet.

Den globala studien som Dove gjorde tidigare i år visar dessutom att svenska och nordiska kvinnor redan känner en högre press på att vara vackra än några andra kvinnor i världen. Samma studie visar också att svenska kvinnor ligger i topp både när det kommer till att ha en negativ kroppsuppfattning och att vara självkritisk. – Utvecklingen att förändra människors självbild och kroppsuppfattning, särskilt bland kvinnor, går dessvärre åt fel håll.

Fakta visar att svenska och nordiska kvinnor känner en högre press på sitt utseende och att vara vackra om vi jämför globalt. De potentiella konsekvenserna av AI i sociala medieflödena är därför djupt oroande, vi behöver tillsammans stå upp och arbeta för äkta och verklig skönhet. säger Sami Dabbagh, Personal Care Lead Nordics för Dove

Tillbaka till sidans topp