Hoppa till innehåll

Samarbete med UEFA EURO 2024™ för stora varumärkesvinster

Publiceras:

Fotboll är världens största sport, och UEFA EURO 2024™ är ett bra exempel på detta. När miljarder fans ser på får vi ett lysande tillfälle att visa upp våra varumärken. Vi ser hur Hellmann's och Rexona bygger upp sina varumärken och sitt kundengagemang under turneringen.

En grafisk illustration av en UEFA-stadion med geometriska former i ljusa färger och mönster mot en blå bakgrund.

När det gäller varumärkesmedvetenhet och konsumentkontakt finns det mycket som står på spel under UEFA EURO 2024™.

Turneringen började förra månaden och involverar 24 länder och matcher under 31 dagar. Den förväntas locka 5 miljarder tittare – på de olika arenorna, i hemmen och på sportbarer över hela världen.

Fotboll är världens största sport[a] och ger oss ett enastående tillfälle att interagera med konsumenterna. Som officiell partner kommer Unilevers varumärken inom alla områden att vara närvarande. Det gäller bland annat Knorr, Hellmann’s och Calvé från Nutrition, och Rexona, Dove Men+Care och Axe från Personal Care.

Nedan tar vi en titt på hur framför allt Rexona och Hellmann’s tar vara på tillfället för att bygga upp varumärket och nå en bredare konsumentgrupp.

Vi ser till att våra varumärken är tydligt närvarande över en mängd kanaler

Hellmann’s kör igång kampanjen "Up Your Game" UEFA EURO 2024™ genom att inspirera konsumenterna till att sätta guldkant på sina grillfester med varumärkets finaste utbud av majonnäs, senap och grillsåser.

Med hjälp av fotbollsstjärnor som Tysklands Kimmich och Italiens Federico Chiesa exponeras kampanjen för fotbollsfans genom TV, koncessionsstånd, annonstavlor, butikskampanjer och tävlingar på produktförpackningarna.

Tack vare exponeringen på bästa sändningstid är detta den största reklamkampanjen någonsin från vårt affärsområde Nutrition. Den inriktar sig på konsumenterna, var de än befinner sig när de tittar på matcherna.

Eftersom restauranger, sportbarer och kaféer strävar efter att maximera försäljningen under turneringen bidrar Unilever Food Solutions med sitt utbud av front- och back-of-house-produkter.

Här ingår en förbättrad Hellmann's Vegan och nya Professional Mayo, som är utvecklad för maximal stabilitet inom alla användningsområden. Dessutom har kockar från UFS skapat en rad recept på smårätter, och de delar med sig av sina tips för att restaurangbranschen ska gynnas så mycket som möjligt av de extra gästerna

Sociala plattformar spelar också en viktig strategisk roll och ger våra fotbollsambassadörer möjlighet att interagera mer direkt med fansen. Chiesa och Kimmich är några av stjärnorna som delar sina favoriträtter – inklusive den så viktiga frågan om hur en riktig burgare ska se ut.

Fotbollsstjärnor förbereder sig för en grillfest med Hellmann's vinnande produktutbud av smaksatt majonnäs

Den vinnande kombinationen av mat och fotboll

"Fotboll och mat är en perfekt kombination som förenar fans, familjer och vänner”, säger Heiko Schipper, Nutrition President.

"Eftersom UEFA EURO 2024™ pågår mitt under vår grillsäsong är detta en möjlighet för oss att marknadsföra varumärken som Hellmann's som säsongens oumbärliga tillbehör. Att Hellmann's är den officiella grillpartnern är också goda nyheter för våra detaljhandels- och livsmedelskunder, som får fler besök i avdelningen för kryddor och tillbehör".

Grillsäsongen, som pågår från april till september, är den längsta mathändelsen för våra Nutrition-varumärken på norra halvklotet. Att kombinera säsongens höga efterfrågan med dragkrafen hos UEFA EURO 2024™ ger oss ett utmärkt tillfälle till kontakt med både befintliga och nyaunder.

Detta medför dessutom en enorm potential för vårt powermärke Hellmann’s, eftersom konsumtionen av rätter som hamburgare, sallader och grillat kött ökar starkt under grillsäsongen, precis som strategiska förpackningsformat som till exempel squeeze-flaskor.

När 77 % av alla grillvaror handlas på impuls i butiken[b] är det avgörande att skaffa sig en fördel under hela denna viktiga säsong.

”Hur kan man bättre skapa medvetenhet och försäljning inom kategorin salladsdressingar än genom att visa upp våra produkter på UEFA EURO 2024™", säger Heiko.

Öka den samlade kraften hos våra varumärken

Inom Personal Care drar vi nytta av fotbollens universella dragningskraft och kraften i våra produkter för att visa upp varumärkets suveräna styrka i flera skräddarsydda kampanjer.

Med vår UEFA EURO 2024™-kampanj har vi för första gången använt en portföljstrategi med kampanjresurser för olika försäljningspunkter. Här ingår produkter från alla våra starka varumärken, till exempel Rexona, Dove Men+Care och Axe. I 360-graderskampanjen ingår butiksdisplayer, presentpaket, begränsade upplagor och fanupplevelser, däribland särskildazoner för fansen där de kan interagera med våra varumärken och testa dem.

"Vi kör i stor skala i över 24 länder och fler än 130 000 butiker. Vi kommer att nå fansen i alla möjliga situationer, vilket ger dem tillfälle att njuta av turneringen i hemmet, under shoppingen, i zonerna för fans och på själva matcherna”, förklarar Fabian Garcia, President, Unilever Personal Care.

"Genom att aktivera över alla mediakontaktpunkter hjälper portföljstrategin oss att utnyttja den kollektiva kraften hos våra varumärken ute i butikerna, samtidigt som vi kör skräddarsydda kampanjer med egna uttryck över egna kanaler", säger Fabian.

En annons för Rexona 72-timmars deodorant med en bild på fotbollsspelaren Ferran Torres som sparkar en boll framför en neonfärgad Rexona-ruta.

"Bring the heat" med Rexona

Världens ledande märke för antiperspiranter och deodoranter, Rexona, har också en naturlig närvaro under turneringen tack vare annonskampanjen "Bring the Heat". Den visar upp den passion som både spelare och fans tillför till spelet.

Med hjälp av fotbollsstjärnor som Spaniens Ferran Torres, Englands Cole Palmer och Tysklands Toni Kroos uppmuntrar kampanjen både spelare och fans till att göra sitt bästa, samtidigt som Rexona ger dem det oavbrutna skydd de behöver för att göra det med gott självförtroende.

Rexona har interagerat med fans både på och utanför planen och gett konsumenter i Spanien, Tyskland och Nederländerna chansen att vinna en VIP-upplevelse på UEFA EURO 2024™. Vinnarna fick biljetter till kvartsfinalen i Hamburg och möjligheten att spela på en turneringsplan, och sedan fick de träffa några fotbollslegendarer.

Rexona är också värd för ett Play on Pitch-evenemang i München, där europeiska influencers bjuds in till en exklusiv rundtur i Allianz Arena. Här får fansen chansen att stiga in på samma gräsplan som deras idoler spelar på. Evenemanget, som anordnas av Rexona, genomförs på samma sätt som det första som någonsin, som ägde rum under FIFA Women's World Cup™ i Sydney ifjol.

[a]

Globalt webbindex; alla i åldern 16–65 på 15 marknader (Österrike, Belgien, Tjeckien, Danmark, Frankrike, Tyskland, Grekland, Irland, Italien, Nederländerna, Norge, Rumänien, Spanien, Sverige, Storbritannien); våg: Q4 2022; N: ~70 000.

[b]

Kantar BBQ Occasions & Kantar Total Foods Shopper Missions 2022.


Tillbaka till sidans topp