Hoppa till innehåll

Tärningen som ligger bakom Knorrs framgångssaga, nu värd 5 miljarder euro

Publiceras:

Unilevers näst största varumärke Knorr har nått milstolpen 5 miljarder euro. Vi utforskar hur buljong, varumärkets signaturprodukt, driver tillväxt genom att hänga med i smaktrender, leverera lokalt relevanta innovationer och nå nya målgrupper.

Ett bord dukat med två skålar med nudlar, en skärbräda med ingredienser och en flaska Knorr kycklingbuljong.

Knorr är det senaste av Unilevers varumärken som omsätter 5 miljarder euro, tack vare tre år av enastående tillväxt.

Buljong är en nyckelingrediens i varumärket Knorrs framgång, med 600 sålda buljongtärningar globalt varje minut.

Idag kan man hitta Knorrs buljongpulver, fonder och buljongtärningar i runt 60 % av världens hushåll, såväl som i professionella kockars skafferier – nästan två sekel efter den banbrytande lanseringen av märkets första torkade soppor.

Så vad är det som gör buljongen till en global storsäljare? För Frank Haresnape, Global VP på Knorr, handlar det om att hålla jämna steg med mattrender och konsumenternas behov och smaker.

En ”glokal” strategi

Idag finns Knorrs buljongprodukter i över 90 länder, och det professionella sortimentet har haft en stadig tillväxt i över 65 länder.

Knorr är ledande på världens buljongmarknad som omsätter 13 miljarder dollar[a] och är stolta över att vara ett globalt varumärke med en stark lokal touch.

”Vi är ett globalt varumärke med förankring i regionala favoriträtter”, säger Frank. ”Denna djupgående lokalkännedom gör att vi kan utveckla produkter som uppfyller behoven hos människor över hela världen.”

En man och en kvinna lagar en kycklingrätt och använder en Knorrprodukt.

Överlägsna produkter som faller konsumenterna i smaken

Detta ”glokala” tillvägagångssätt är ett riktigt framgångsrecept.

I Latinamerika, där Knorrs innovation och marknadsföring fokuserar på populär, lokal matlagning, som rött ris, växte varumärket tvåsiffrigt under årets första hälft.

I Filippinerna har Knorrs kycklingbuljong blivit den optimala ingrediensen i kyckling Tinola – en av landets favoriträtter.

I regioner där bristen på mikronäringsämnen är utbredd får Knorrs buljonger en extra näringsboost genom att berikas med vitaminer och mineraler.

I Etiopien, till exempel, där varannan person lider av zinkbrist, har Knorr återlanserat buljongtärningar som är berikade med zink. Dessutom lanserade vi en A-vitaminberikad produkt som är perfekt för att laga nationalrätten Shiro Wat – en kikärtsgryta som är en viktig vardagsrätt.

Innovationer som dessa brukade ta månader eller till och med år för att komma ut på marknaden, men AI har snabbat på processen avsevärt. ”När varumärket skapade Knorr Zero Salt Cube använde forskare digital modellering för att analysera miljontals smakkombinationer på några dagar istället för månader”, förklarar Frank.

Denna förmåga att vara trogen sina kärnvärderingar, i kombination med innovation för att möta nya konsumentbehov på global och lokal nivå, har gjort Knorr till ett varumärke värt 5 miljarder euro och en viktig del i matlagning världen över.

Frank Haresnape, Global VP på Knorr

Bekvämlighet, konsekvens och kvalitet

Kärnan i dessa innovationer är tveklöst bekvämligheten. Hemmakockar världen över vill uppnå autentiska smaker som vanligtvis skulle ta timmar att skapa, men som Knorr fixar på bara några minuter.

Denna bekvämlighet har också visat sig vara mycket värdefull i professionella kök där Knorrs Professional-kategori för buljong och kryddor under 2023 hade en underliggande försäljningstillväxt på 15 %.

Visserligen utgör de en liten del av den totala kostnaden för kockarna, men det är tillförlitligheten hos Knorrs buljonger, både vad gäller smak och prestanda, som gör dem till en favorit hos matproffs. 55 % av de tillfrågade uppger att de största utmaningarna de står inför idag är att leverera konsekvent kvalitet när det gäller ingredienser, tillagningstid och autentiska smaker.[b]

”Knorrs buljonger förser kockar med lösningar som gör att de kan skapa djärva signatursmaker och säkerställa att varje rätt på menyn är en verklig smaksensation”, säger Frank.

Hålla jämna steg med nya smaker och trender

Våra produkter är ett enkelt och praktiskt sätt att uppnå komplicerade smakkombinationer och hänga med i nya mattrender.

Vårt Intense Flavours-sortiment, till exempel, är ett enkelt sätt att uppnå komplexa smaker som karamelliserad umami eller djup rökighet. Dessa buljonger skapas via autentiska, kulinariska processer som rökning, syrning och rostning, och kan användas under hela tillagningsprocessen, från marinering till kryddning.

Våra buljonger har också en huvudroll i Unilever Food Solutions rapport, Future Menu Trends, som under de senaste två åren har visat hur de kan användas för att skapa trendiga recept.

En kvinnlig kock i ett professionellt kök som häller en flaska Knorr Intense Flavours i en skål.

Buljong för en ny generation

Knorr-buljongens löfte om omedelbar smak spelar också en viktig roll för att hålla varumärket relevant för en ny generation.

”Som ett viktigt varumärke för smaksättning är det vår uppgift att locka en ny generation hemmakockar, med recept som är läckra, näringsrika och lättillgängliga”, säger Frank.

”Knorrs buljonger är det perfekta smaktricket, vilket gör att även nybörjare kan skapa snabba och näringsrika måltider som återspeglar de kulinariska trender som drivs av dagens underhållningsdrivna matkultur”, tillägger han. Han hänvisar även till ny forskning som visar att 67 % av unga konsumenter letar efter matinspiration på sociala medier.[c]

Med detta i åtanke lanserade vi kampanjen Taste Combo i USA, med stöd från kändisar för att lyfta fram fördelarna med riktigt läcker husmanskost.

I fjol gav den amerikanska rapparen Cardi B:s näringsrika och mer prisvärda version av den virala rätten Marry Me Chicken varumärket 2,6 miljarder delningar och den högsta dollarandelen på tre år.

Årets kampanj ser ut att bli ännu mer lyckad, med rapparen och skådespelaren Ludacris hälsosamma variant av Lemon Pepper Chicken som hittills fått 2,3 miljarder visningar.

”Vi håller på att förändra bilden av buljong för denna nya generation av konsumenter. Från att vara en basvara i varje köksskåp, till att bli det oslagbara smaktricket”, säger Frank.

”Denna förmåga att vara trogen sina kärnvärderingar, i kombination med innovation för att möta nya konsumentbehov på global och lokal nivå, har gjort Knorr till ett varumärke värt 5 miljarder euro och en viktig del i matlagning världen över.”

[a]

Euromonitor, Cooking Ingredients and Meals 2024

[b]

Knorr Pro. Q5149-5166, Top Dish Challenges, november 2022: Global UFS e-panel (intern källa)

[c]

IGD 2023, Shoppers of the Future-rapport


Tillbaka till sidans topp