1. Hem
  2. ...
  3. Nyheter
  4. Unilever Palmolja

Unilever Palmolja

All palmolja från spårbara källor senast i slutet av 2014

Unilever meddelade idag att företaget tagit ett stort kliv framåt i arbetet med att påskynda övergången till hållbar palmolja. Redan i slutet av 2014 kommer all den palmolja som Unilever handlar globalt att köpas in från hållbara källor som kan spåras tillbaka till producenten.

Marc Engel, Chief Procurement Officer på Unilever: “En övergång av marknaden till hållbar palmolja kan ske endast omalla parter tar fullt ansvar för att genomföra en hållbar plan. Våra framsteg har möjliggjorts genom åtaganden och ansträngningar från en rad av våra viktigaste leverantörer. Vi kommer fortsatt att engagera leverantörer, organisationer, regeringar, RSPO, konsumenter och andra viktiga aktörer i arbetet med att utveckla samarbetslösningar för att stoppa avverkningen av skog, skydda landområden och driva åtgärder för positiv ekonomisk och social utveckling på lokal nivå.”

Richard Holland, ansvarig för Market Transformation Initiative på Världsnaturfonden, WWF: “Unilevers åtaganden är ett mycket positivt steg på vägen mot en verklig övergång till hållbar palmolja. Unilever har spelat en tongivande roll i vårt arbete hittills. De var delaktiga i att skapa RSPO 2004 och har varit starkt involverade i dess utveckling till en respekterad instans och standard.

Men lika viktigt är att Unilever har gått från ord till handling och köper RSPO-certifierad hållbar palmolja. Det är därför vi placerar Unilever som en av de bästa i branschen på vår rankinglista, Palm Oil Scorecard. Men vi är inte framme ännu. Vi kommer att fortsätta arbeta tillsammans med Unilever och andra genom RSPO för att uppmuntra certifiering bland odlare och att tillverkare och detaljhandel köper certifierad olja.

WWF uppmanar också ledande företag i branschen att vara goda föregångare och agera normgivande på viktiga områden som spårbarhet, skydd av torvmarker och känsliga landområden, reducering av växthusgaser och att motverka skogskövling. Vi uppmanar andra företag i värdekedjan att följa Unilevers exempel.”

Unilever är en av världens största köpare av palmolja för användning i produkter som margarin, tvål och schampo. Varje år köper Unilever ca 1,5 miljoner ton palmolja och derivat vilket motsvarar runt 3 % av världens totala produktion av palmolja.

Unilever verkar för en övergång till mer långsiktigt hållbar odling av palmolja. Företaget är en av grundarna till RPSO och delar ordförandeskapet i Consumer Goods Forum Steering Group on Sustainability och har bidragit till skapandet av Tropical Forest Alliance, en bred sammanslutning som arbetar för att stoppa skövling av regnskog.

Ta reda på mer om ämnena
Tillbaka överst på sidan