1. Hem
  2. ...
  3. Nyheter
  4. Unilever offentliggör nya initiativ och utvecklingen mot hållbar palmolja

Unilever offentliggör nya initiativ och utvecklingen mot hållbar palmolja

 Sei Mankei
  • Tillverkare av palmolja ökar spårbarhet och hållbar tillverkning hos småbrukare
  • En investering på 130 miljoner euro i en ny enhet hjälper Unilever att övergå till 100 procent certifierad palmolja inom de närmaste fem åren
  • Fler jobbtillfällen hos Sei Mangkei

London/ Jakarta, 26 november 2015 - Idag invigde Unilever en ny palmoljefabrik i norra Sumatras speciella ekonomiska zon Sei Mangkei (SEZ). Finansminister Darmin Nasution öppnade den nya enheten tillsammans med Unilevers VD Paul Polman, som upprepade Unilevers strävan att stödja utvecklingen av en hållbar tillväxt i Indonesien. Enheten har kostat 130 miljoner euro och är ett av Unilevers senaste initiativ för att successivt övergå till 100 procent certifierad palmolja inom de kommande fem åren.

Unilevers nya palmoljeenhet stödjer en mer spårbar och certifierad leverantörskedja och ska engagera fler småskaliga jordbrukare i Unilevers leverantörskedja. Via partnerskap med PTPN III, RSPO och IDH har vi börjat samarbeta med 600 oberoende, småskaliga jordbrukare och kommer att utöka vårt program inom Sei Mangkei inklusive norra Sumatra för att stödja 25 000 småskaliga jordbrukare.

Paul Polman: ”Eftersom vi är en stor slutanvändare av palmolja tar vi vårt ansvar på allvar och leder utvecklingen mot en hållbar palmoljeindustri. Enheten kommer inte bara att generera nya jobb utan skapar även direkta länkar till småskaliga jordbrukare, ökar produktiviteten och ökar inkomsterna på landsbygden. Vi tänker gå samman med tillverkare, samhället och FMCG-företag för att minska avskogningen och öka inkomsterna inom palmoljeindustrin.”

Vid invigningsceremonin välkomnade Polman det senaste initiativet från Indonesiens president Joko Widodo “Med bara några dagar kvar till klimatförhandlingarna i Paris välkomnar vi regeringsinitiativ som stödjer en systematisk förändring för att minska koldioxidutsläppen genom att skydda torvmark och skogar ."

Ökad spårbarhet inom Unilever

Vi strävar efter att implementera en solid spårbarhet och riskverifieringssystem med hjälp av Global Forest Watch-verktyget i samarbete med World Rescue Institute såväl som våra samarbetspartners Rainforest Alliance, Proforest och Daemeter. Fram till idag kan 72 procent av vår volym spåras tillbaka till minimum den kvarn som använts vid tillverkning i ursprungslandet. 100 procent av palmoljan till vår Sei Mangkei-enhet kan helt spåras till kvarnarna som använts vid tillverkningen. Den här synligheten gör att vi tillsammans med våra leverantörer kan jobba för att hämta 100 procent av palmoljan från certifierade källor senast år 2020.

I slutet av år 2015 hämtar Unilever cirka 310,4 kiloton hållbar palmolja, vilket utgör cirka 20 procent av vår totala konsumtion. Resterande volym täcks av GreenPalm-certifikat1.

”Vi gör stora framsteg, och är den största slutanvändaren av certifierad palmolja inom FMCG-industrin. Men vi behöver göra mer än så, och har inlett initiativ för att stoppa avskogningen. Det är otroligt viktigt med skriftliga avtal för att vi ska kunna nå våra gemensamma mål. Initiativen kommer att förändra marknaden i ett gemensamt mål om att eliminera avskogningen”, avslutar Polman.

För mer information, kontakta Helen Dodd på helen.dodd@unilever.com eller ring +44 (0) 7920 254 650.

Om Unilever:

Unilever är en av världens ledande leverantörer av mat-, hem- och hygienprodukter med försäljning i över 190 länder och man når cirka 2 miljarder konsumenter varje dag. Företaget har 172 000 anställda och omsatte 48,4 miljarder euro under 2014. Över hälften (57 %) av bolagets verksamhet har påverkan på utvecklingsländer och tillväxtmarknader. Unilever har över 400 varumärken som finns i hem runt om i hela världen, till exempel Persil, Dove, Knorr, Domestos, Hellmann’s, Lipton, Wall’s, PG Tips, Ben & Jerry’s, Marmite, Magnum och Lynx.

Unilevers Sustainable Living Plan (USLP) har som mål att:

  • Se till att tillväxt inte leder till negativa effekter på miljön.
  • Hjälpa över en miljard människor att kunna vidta åtgärder för att förbättra sin hälsa och välbefinnande.
  • Förbättra försörjningsförmågan för miljontals människor senast år 2020.

Unilever rankades som nummer ett inom sin bransch under 2015 i Dow Jones Sustainability Index. I FTSE4Good Index fick företaget högsta miljöbetyg (5 av 5). 2015 toppade listan över Corporate Sustainability Leaders i Globescan/ SustainAbilitys årliga undersökning för fjärde året i rad och under 2015 rankades företaget som det mest hållbara mat och dryckesföretaget i Oxfams undersökning Behind the Brands Scorecard.

Unilever finns med i LinkedIns Top 3 över de mest eftertraktade arbetsgivarna.

Mer information om Unilever och dess varumärken finns på www.unilever.com(Link opens in a new window). Mer information om USLP finns här: www.unilever.com/sustainable-living/

1Unilever är den största användaren av certifierad palm inom industrin för konsumtionsvaror. (206,421 ton certifierad palmolja) och ytterligare 104 000 ton råmaterial köptes från våra leverantörer .

Ta reda på mer om ämnena
Tillbaka överst på sidan

FÖLJ MED OSS I SOCIALA KANALER

Delar du vårt intresse för en hållbar framtid. Följ gärna med oss i sociala kanaler. Vi håller utkik efter dig!

KONTAKTA OSS

Kontakta Unilever och specialiserade team eller hitta kontakter runt om i världen.

Kontakta oss