1. Hem
  2. ...
  3. Nyheter
  4. Ny teknik motiverar barn att borsta tänder

Ny teknik motiverar barn att borsta tänder

Tandborstningen blir till ett äventyr med hjälp av Facebook Messenger.

Tid att borsta tänderna

En uppmaning som får många små barn att springa i motsats riktning än till badrummet. Kanske känner ni igen scenariot, nu har Pepsodent skapat en plattform som kan göra tandborstningen från till ett äventyr. För första gången så använder Unilever ny chatbot teknologi via Facebook Messenger, så att föräldrar och barn kan borsta tänderna tillsammans, skapa dagliga rutiner som kan skapa positiva resultat för familjens hälsa.

Det är en del av Pepsodents sociala mission att få människor att borsta tänderna morgon och kväll – ett långsiktigt åtagande som tydligt definierar vad Pepsodent står för.

Varje kväll ny episod

Familjer som anslutit sig till den här plattformen får varje kväll ett nytt avsnitt som utmanar dem att borsta tänderna i två minuter tillsammans med familjen.

“Chatbot teknolgi innebär att varje familj kan skapa en personlig story förklarar Serena Mariani , Senior Global Marketing Manager. Vilket också innebär att de välja vilken tid de vill få kvällens episod. De kan också ansluta sina namn så historien inkluderar dem personligen. Om barnen fullgör sina två minuters tandborstning så får de en särskild utmärkelse som motiverar dem att fortsätta nästa dag.

Psykologins magi

Huvudtanken bakom detta initiativ är att förändra beteende – att motivera individer att starta goda vanor som räcker livet igenom. Pepsodent har studerat drivkrafterna bakom en sådan förändring, som behöver vara rolig, givande och regelbunden (helst tre veckor i sträck) för att skapa en trigger till långsiktig förändring.

Alla de här aspekterna har vi inkluderat när vi byggt Little Brush Big Brush säger Serena. Storyn och deras karaktärer är roliga, utmärkelsen ger barnen en belöning och det faktum att ett du får en ny episod varje kväll uppmuntrar till regelbundenhet.

Rätt tid och rätt plats

Vad som utmärker Little Big Brush – och som skapar dess potential – är att den förmedlar ett förändringsbudskap när det betyder något, när föräldrar står bredvid barnen vid handfatet i badrummet.

Initiativet tillför också en annan dimension utöver den information vi för ut via skolor, säger Serena. Little Brush Big Brush främjar relationer med familjer i hemmiljö när de ska borsta tänderna. Det är en nyckelfaktor och gjort underverk för att förbättra den allmänna orala hälsan.

Nåd inför den nattliga kampen

Tanken är att överbygga barns motstånd – många föräldrar ger upp den här kampen och behöver hjälp precis vid denna tidpunkt. Kort och gott handlar kampanjen att underlätta tandborstningen för alla i familjen.

Artificiell intelligens spelar en roll också här; chatbot har förmågan att anpassa sitt språk efter de frågor som familjen skickar och vilka inställningar de föredrar. Det innebär att språket anpassar sig efter vad familjen är vana att höra.

Facebook förenklar

Facebook Messenger är utformat för att förenkla processen. Vi vill undvika att människor skulle behöva ladda ned ytterligare en app, det tar både tid och lagringsutrymme på telefonen, de är redan på Facebook så varför inte möta dem där. Vi vill möta konsumenten på deras villkor i en miljö där de är bekväma och dra nytta av de vanor de redan har.

Positiv tendens

Serena och hennes team är överväldigade att se att metoden fungerar. Little Brush Big Bush lanserades i oktober i Indonesien och Vietnam – och redan 10 000 familjer har anslutit sig.

Vad vi ser är en stark regelbundenhet säger Serena, användarna kommer tillbaka för nästa avsnitt, och 200 familjer har redan gått igenom alla 21 episoder.

Det är tydligt att barn och föräldrar älskar att interagera med karismatiska djur och borsta tänder medan de böjer knän eller leker inte vända bort blicken, några utmaningar som erbjuds.

För varumärkesteamet är detta ett långsiktigt initiativ. Karaktärerna kan utvecklas vidare och det är kreativa möjligheter som skapar möjligheter att fullfölja vårt sociala åtagande att få fler människor att borsta tänderna två gånger varje dag.

Det är bara början…

Berättelsen har bara börjat om Kung Leo, Madame Groda och Mäster Apa, säger Serena. Vi hoppas såklart att våra karismatiska vänner ska bli några av Pepsodents mest populära allierade någonsin. De är en fantastisk tillgång att få människor att borsta tänderna varje morgon och kväll.

Ta reda på mer om ämnena
Tillbaka överst på sidan