1. Hem
  2. ...
  3. Nyheter
  4. ’Dove Real Beauty Pledge’ – ett löfte till våra kunder

’Dove Real Beauty Pledge’ – ett löfte till våra kunder

Sedan 1957 har Dove produkter vårdat kvinnor och firat deras skönhet. Nu, 60 år senare, tar vi ytterligare ett steg i vårt uppdrag att hjälpa kvinnor att förverkliga sin personliga skönhetspotential.

Idag åtar vi oss igen till att framhäva verklig skönhet med Dove Real Beauty Pledge - tre löften vi lovar att upprätthålla för kvinnor överallt :

1.Vi använder alltid riktiga kvinnor, aldrig modeller

Modeller speglar en snäv syn på skönhet. Dove tror att skönhet är för alla och därför använder vi riktiga kvinnor i olika åldrar, storlekar, etniciteter, hårfärg eller stil.

  • Inga modeller i våra kampanjer
  • Vanliga kvinnor, som presenteras med namn
  • Våra kampanjer reflekterar ett tvärsnitt av befolkningen

2.Vi porträtterar kvinnor som de är i riktiga livet

Vi presenterar aldrig ouppnåeliga, manipulerade, felfria bilder av "perfekt" skönhet, som användningen av retuscheringsverktyg kan främja.

  • Ingen digital förvrängning av kvinnor
  • Bilderna godkänns av de kvinnor vi använder

3.Vi hjälper unga kvinnor att bygga självförtroende för sin kropp och öka självkänslan

Globalt väljer 8 av 10 flickor bort viktiga livshändelser när de inte mår bra för sitt utseende. Dove har ett uppdrag att se till att nästa generation kvinnor växer upp och njuter av en positiv relation med sitt utseende – genom att hjälpa unga människor höja sin självkänsla och förverkliga sin fulla potential. 

I över 10 år har ”Dove Self-Esteem Project” utbildat mer än 20 miljoner ungdomar i självförtroende och självkänsla och har blivit den största leverantören globalt av utbildning inom självkänsla. Vi arbetar med världskända experter och ledande universitet för att utveckla evidensbaserad och akademiskt validerade pedagogiska verktyg.

  • Utbilda 20 miljoner fler unga vuxna runt om i världen, om självförtroende för sin kropp samt självkänsla till år 2020.

Porträtt av Mario Testino

För att markera lanseringen fotograferade den kända fotografen Mario Testino 30 olika porträtt för att fånga skönheten av kvinnor från hela världen. Alla bilder har inspirerats av Dove Real Beauty Pledge och utgörs av 32 riktiga kvinnor och flickor, i åldern 11-71, från över 15 länder. Porträtten utgör en del av Dove Real Beauty utställningen, där vi firar 60 år av Dove, som visades i New York och finns även online.

Var och en av kvinnorna fick vara delaktiga i att bestämma hur de såg ut på sina fotografier. Detta omfattade exempelvis Vicki, en pensionerad medalj-vinnande Paralympian från Storbritannien som var tvungen att ändra sin definition av skönhet efter att ha förlorat sitt ben till cancer; och Paola, en fotbollsälskare som startade sin egen klubb för flickor i hennes hemstad Mexico City efter att hon märkte att många unga flickor hoppar av sportaktiviteter när de kom in i tonåren. 

Även Cammy, en ung kvinna som deltog i Dove Self-Esteem Project för över 10 år sedan och nu finns där för nästa generation av unga flickor genom att tala inför publik om sin resa och delta i coaching.

Dove’s “Real Beauty” kampanj

Under 2004 lanserade vi Dove’s kampanj Real Beauty”, den första någonsin för att presentera och fira riktiga kvinnor. Sedan dess har världen förändrats snabbt och själva definitionen av skönhet har utvecklats till flera betydelser. Idag ser vi mödrar som stolt visar sina bristningar på Instagram, kvinnor som inte lockas av att ha den "perfekta" storleken och unga flickor som firar mångfalden utav hudfärg och hår. Det är tydligt att det aldrig har varit en viktigare tid för oss än nu att ompröva vad skönhet är och att kämpa för en ny bredare definition, inspirerad av dagens kvinnor.

Dove´s Global Vice President, Sophie Galvani, förklarar: "Även om skönhet idag är i stort annorlunda än vad det var i 2004, har vårt engagemang för att omdefiniera skönhet inte förändrats. De kvinnor och flickor som fotograferades firar sann global mångfald; var och en har sin egen unika skönhetshistoria och är en sann inspiration för kvinnor överallt . Vi har länge beundrat det arbete som Mario Testino gör och hans förmåga att fånga den verkliga skönheten hos kvinnor. 

"Vi är mycket glada över att arbeta med honom, hans status och inflytande i populärkulturen gör honom till en värdefull mästare i att hjälpa till att göra verklig och skiftande skönhet mer mainstream."

Mario Testino tillägger: "Det sätt som Dove ger kvinnor att fira sin egen, unika skönhet har länge resonerat väl med mig. Jag har alltid använt samma tillvägagångssätt med mina bilder. En fotograf har ett val - de kan ta en bild och göra det om sig själva med hjälp av avantgardistiska tekniker, ibland fånga bilden av kvinnorna som poserar som svaga, eller så kan de välja att ge sin bild över till kvinnan framför linsen genom att göra att hon ser sig själv och känna sig som sitt mest kraftfulla."

Ta reda på mer om ämnena
Tillbaka överst på sidan