De kvinnliga entreprenörerna som driver vattencentrum lokalt har ofta låg formell utbildning i företagsadministration, så till viss del lär de sig under tiden det arbetar, säger Barbara Ryl en av Unilevers globalt varumärkesansvariga för Hemrengöring.
“Som en konsekvens så kompetenshöjer de sig ständigt. Så det är verkligen viktigt att hålla saker enkla och inte överkomplicera.”
Ta som exempel något så enkelt som ett bokningssystem, i ett försök att effektivisera så prövades en digital lösning i centret genom att införa elektroniska skärmar, men det visade sig efter ett tag att det blev för komplicerat, erkänner Barbara.
En annan gemensam nämnare för alla de framgångsrika exempel som EY studerade visade sig vara användandet av LEAN, som innebar kontinuerlig förbättring och experimenterande.
Distributörer av rent vatten behöver vara öppna för en flexibilitet i sin modell, att ta till sig innovationer, idéer och en anpassningsbar affärsmodell menar rapporten.
Vattencentret är ett exempel på flexibilitet i sin servicemodell. Dels så säljer man vatten direkt till affären men erbjuder också en typ av prenumerationstjänst med leveransservice. De säljer också till återförsäljare som kan leverera till kunder i mer avlägsna områden.
Medan det är viktigt att arbeta mot en fastare struktur och att etablera ett ramverk säger Barbara så är förmågan att förbli anpassningsbar bestående. Det mest idealiska är om de kan gå hand i hand.
Det är fundamentalt att vi har ett ramverk för annars kan vi inte nå skalbarhet, men det finns alltid tillfällen där entreprenören behöver vara fortsatt flexibla och anpassas sig enligt de lokala förhållandena.