1. Hem
  2. ...
  3. Nyheter
  4. Det plastfria konceptet som ersätter engångsförpackningar

Unilever investerar €100,000 i ett crowdsourcing koncept som kan erbjuda ett lågpris alternativ till engångsförpackningar fria från plast.

En koncentrerad tvättmedelstablett vattenlöslig, med ett växtbaserade omslag för att skydda mot fukt, har tagits fram för att ersätta miljarder engångsförpackningar med rengöringsmedel som säljs i många av världens utvecklingsländer. Engångsförpackningar är populära och prisvärda format för konsumenter med begränsad ekonomi, men det är problematiskt när det kommer till termer som plastavfall.

Tablettformen var en av tio briljanta idéer att lyfta fram från #RethinkPlastic Hackathon, som Unilever anordnade i London i slutet av november. Eventet arrangerades tillsammans med One Young World, det ledande forum för unga ledare där målet att nå positiv förändring, och Plastic Planet, en kampanj som försöker få världen att minska mängden plast.

Innovatörer och förpackningsexperter samlades för att gemensamt hitta nya sätt att minska plastavfall.

Plast avfall

The Hackaton utmanade ledande designers, innovatörer och förpackningsexperter att finna lösningar på problemet plastavfall. Juryn inkluderade representanter från Unilever, One Young World, A Plastic Planet och Sky Ocean Ventures, tillsammans med National Geographic och experter från ledande industrier som var mentorer under dagen.

Andra spännande idéer som kom fram under dagen innefattar bland annat en prenumerationserbjudande för refiller till keramik och glasflaskor för hemrengöring och en ”tvättmedelsrulle” vattenlösliga ark av tvättmedel för textilier, som både är enkel att använda och miljövänlig.

Unilever´s R & D teams tar nu idéerna vidare med målet att den bästa idén ska kunna lanserat på en testmarknad.

Alla idéerna utvecklades av deltagarna – inklusive den komprimerade tvättabletten – är en sk open source, vilket innebär att rättigheterna inte är exklusiva Unilever. Faktum är att vi är angelägna att dela med oss av goda idéer i det syfte att expandera och maximera den potential de kan ha på marknaden.

Att uppmärksamma den här frågan är ett delat ansvar för samtliga parter i värdekedjan.

Kees Kruythoff, President of Unilever Home Care

“Addressing this issue is the shared responsibility of all stakeholders in the value chain. However, as a major player in the consumer goods industry, we are aware that our response is critical in setting the pace of change,” says Kees Kruythoff, President of Unilever Home Care.

“This is part of our broader work with leading experts and innovators to redesign our packaging and work with the wider industry to accelerate the systemic change that is so urgently needed.”

Sian Sutherland, Co-founder of A Plastic Planet, adds: “The fact that a huge multinational like Unilever is taking the issue of plastic pollution and solutions seriously is a strong message to all industry worldwide. Those businesses that do not seek to change and reduce their plastic usage will not survive.”

Finding and investing in solutions to reduce plastic packaging is just one of the initiatives we’re taking to reduce our plastic footprint globally.

In 2017, Unilever made an industry-leading commitment to ensure that all our plastic packaging will be designed to be fully reusable, recyclable or compostable by 2025. We also committed to increase the recycled plastic content in our packaging to at least 25% by 2025. These targets are driving real change in the business – in particular how packaging is designed for recyclability and reuse.

Se en film om Hackathon


Ta reda på mer om ämnena
Tillbaka överst på sidan

SOCIALA MEDIER

Delar du vårt intresse för en hållbar framtid. Följ gärna med oss i sociala kanaler. Vi håller utkik efter dig!

KONTAKTA OSS

Kontakta Unilever och specialiserade team eller hitta kontakter runt om i världen.

Kontakta oss