Tillsammans med 250 organisationer – däribland några av världens största förpackningstillverkare, varumärken, detaljhandlare och återvinningsföretag, stater samt organisationer – har vi skrivit på the New Plastic Economy Global Commitment.
Det innebär att vi kraftsamlar för att utrota plastavfall och föroreningar vid roten av problemet, baserat på en vision om en cirkulär ekonomi, där plastmaterial aldrig blir avfall.
Om vi ser på våra egna löften 2017, har vi undertecknat att eliminera problematisk eller onödiga plastförpackningar och flytta från engångsförpackningar till förpackningar som går att återanvända. Men också att försäkra oss att samtliga plastförpackningar enkelt och riskfritt kan återvinnas eller komposteras; samt att öka andelen och användningen av återvunnen plast, innan 2025.
”Det globala åtagandet är ett viktigt steg på vår resa att eliminera plastavfall” säger Paul Polman, CEO för Unilever. ”Det är viktigt att alla nyckelaktörer som är inblandade arbetar tillsammans för att påskynda övergången mot en cirkulär ekonomi och som en del i detta fokusera på utmaningen kring engångsförpackningar av plast. Unilever är redo att göra sin del och uppmanar ledande företag och stater att göra detsamma.”
Det nya initiativet New Plastics Economy Global Commitment leds av Ellen MacArthur Foundation i samarbete med FNs miljöorgan. Det syftar till att skapa det nya “normala” kring plastförpackningar, med målsättningar som revideras var 18 månad för att öka ambitionen.