1. Hem
  2. ...
  3. Nyheter
  4. Varför vattenbrist är allas problem

Jag kan inte tro att Kapstaden, en plats nära mitt hjärta och där jag bor, kunde bli den första stora staden att få slut på vatten. Vi har sett mycket torka i landet, men jag trodde aldrig att en hel stad skulle kunna begränsas till att använda 50 liter vatten per person, per dag.

Det är en 90-sekunders dusch, att enbart spola toaletten en gång och inte använda tvättmaskinen. Jag har också bott i Brasilien och USA - två länder som drabbats hårt av torka de senaste åren - jag har förstått den inverkan det har på familjer och samhället.

Men det som är ännu mer alarmerande är det faktum att miljontals människor på denna planet lever utan tillgång till vatten varje dag och det finns miljoner mer som inte har ett annat val än att dricka förorenat vatten.

Detta är totalt oacceptabelt.

Som ett företag måste vi fråga oss själva vad vi kan göra för att ta oss an utmaningar som dessa och förbättra människors livskvalité. Därför lanserade vi vår hållbarhetsplan (USLP) under 2010.

Vi når 2,5 miljarder människor om dagen, vi vet att vi är i en unik position för att använda vår storlek och skala för gott. I konkreta fall innebär det att man arbetar med innovativa lösningar som hjälper människor att hantera situationer där de har lite eller inget vatten och förbättrar kvaliteten på det vatten som är tillgängligt för dem för att dricka, tvätta och städa.

Ett exempel är en skummolekyl som vi har utvecklat för att halvera vattenmängden och tiden som behövs för att skölja tvätten. Tekniken ingår i vårt Sunlight 2-i-1 tvättpulver i Sydafrika och RIN diskmedel i Indien.

Vi har också många produkter i vår portfölj som inte behöver vatten, till exempel CIF-rengöringsdukar. Och vi kommer upp med nya innovationer hela tiden. Idag lanserar vi Domestos Flush Less i Kapstaden, en toalettspray som desinficerar och eliminerar malodorer. Det betyder att de flesta spolning kan undvikas, vilket sparar stora mängder vatten.

Hjälper våra konsumenter att spara vatten

Vår djupa förståelse för vad som motiverar konsumenter ger oss ett unikt tillfälle att uppmuntra människor att göra små förändringar i deras vardagliga vanor för att minska vattenanvändningen.

Och vi är väl placerade när det gäller att tillhandahålla prisvärt dricksvatten med Pureit och Truliva i vår portfölj - världens mest avancerade varumärke för vattenrening. Förra veckan tillkännagav vi ett spännande nytt partnerskap mellan Truliva - vår kinesiska vattenreningsverksamhet - och Alibaba i Kina, för att tillsammans skapa en affärsmodell för lönsamhet. Trulivas renare hjälper redan miljontals hushålls att få tillgång till rent dricksvatten. Det här partnerskapet, som kombinerar Trulivas teknik och Alibabas oöverträffade möjligheter att nå ut kommer att hjälpa miljoner mer.

För bara några månader sedan blev jag president för Unilevers Home Care division och ordförande för vår vattenstyrelse, en intern grupp som driver Unilevers vattenagenda. När jag tar på mig dessa ansvarsområden har jag åtagit mig att sätta vår innovation och marknadsföringskraft till tjänst för människor som står inför vattenfrågor, för att hjälpa dem att fortsätta leva sina liv till fullo.

Andra företag gör också ett bra jobb och exempelvis Colgate förtjänar ett särskilt omnämnande här. I stället för att marknadsföra en produkt med sin Super Bowl-annons för några år sedan använde de den dyraste annonsplatsen för att uppmuntra människor att stänga av kranen medan de borstar sina tänder. Det visar hur allvarligt de tar på problemet.

Det här är en påminnelse för alla - individer, regeringar och företag - att använda sin makt för att hjälpa till med vattenkrisen. På Unilever har vi frågat våra anställda vad de kan göra för att "vattentäta" våra varumärken. Och så ställer jag samma fråga till dig - vad kan du göra?

Tillbaka överst på sidan