“Vi kan enbart eliminera plastavfall genom att agera snabbt och vidta radikala åtgärder på alla punkter i cykeln säger Unilevers CEO Alan Jope ”Det kräver ett fundamentalt nytänkande i förhållandet till förpackningar och våra produkter. Det kräver att vi introducerar nya och innovativa material och att vi skalar upp verksamheten för exempelvis återanvändning och refiller, i en hastighet som saknar motstycke.
“Vår vision är också en värld där vi arbetar tillsammans för att försäkra oss att plasten stannar i det ekonomiska kretsloppet och utanför naturen. Vår plast är vårt ansvar och därför har vi bestämt oss för att samla in och processa mer plast än vi säljer. Det är en skrämmande men också en spännande uppgift att driva den globala efterfrågan på återvunnen plast.”
Varje dag i fler än 190 länder använder 2,5 miljard människor våra produkter för att må bra, ser bra ut och förenkla vardagen. Det ger oss en unik ställning att bli en del av lösningen och att förverkliga vår vision om en avfallsfri värld, där inga förpackningar någonsin hamnar i naturen – på land, i våra vattendrag eller världshaven.
Ellen MacArthur, grundare av Ellen MacArthur Foundation, som säger ”Dagens offentliggörande av Unilever är ett tydligt steg i att skapa en cirkulär ekonomi för plast. Genom att eliminera onödiga förpackningar via innovationer som refiller, återanvändning och koncentrat – och samtidigt ökar användningen av återvunnen plast – visar Unilever hur företag kan flytta iväg från jungfrulig plast.
“Vi uppmanar andra att följa deras fotspår, så vi kollektivt kan eliminera den plast vi inte behöver, samt att vi driver utvecklingen till att den plast vi behöver återanvänds, och till slut kan vi skapa ett system där plast förpackningar aldrig blir avfall.”