Det kanske kommer som en överraskning att Unilever är världens största te-företag. Vi har över 30 te-varumärken däribland Lipton – världens mest populära te – tillsammans med andra välkända märken som Brooke Bond, Pure Leaf och Tazo.

Vi handlar 10 % av den globala volymen svart te från 21 olika länder. Från Indien och China till Argentina och Australien, samt våra tre helägda plantage i Kenya, Tanzania och Rwanda.

Det innebär 143 miljarder koppar te varje år. Vilket är detsamma som att över 270 000 koppar Unilever-te bryggs varje minut, varje dag.

Svart te och grönt te – eller Camellia sinensis, som är te-plantans ursprungliga namn – står för 90% av vår te-verksamhet. Och det är detaljerna kring var vi odlar våra te-blandningar - för alla varumärken i samtliga länder – som vi precis offentliggjort.

Transparens är basen för att agera

Eftersom vi är så stora köpare av te, arbetar vi ständigt med att förbättra vår leverantörskedja mer hållbar. Det börjar med omsorg om de människor som arbetar på plantagen hela vägen till hur vi smaksätter och förpackar våra produkter, och den miljöpåverkan som te-produktion har på planeten.

Våra varumärken sammanför miljoner människor som försörjer sig på te-produktion, och att det gemensamma ekosystem de delar – inkluderat 750,000 småskaliga plantage, finns huvudsakligen i Afrika och Asien.

Sedan en tid tillbaka har vi full spårbarhet från varifrån vårt te kommer, vilket hjälper oss i vårt arbete att positiv påverka branschen. Genom ökad transparens i vår globala leverantörskedja, tror vi kan accelerera våra insatser att transformera hela te-industrin.

Vi är beslutsamma att göra vår te-tillverkning ännu mer hållbart social och miljömässigt

Mick Van Ettinger, Unilever’s Executive Vice President för Te

Den upplyftande historien om anställda och deras familjer

Som en del när vi publicerade listan på våra leverantörer, har vi skapat en interaktiv karta lyfter fram några av de sociala program vi initierar lokalt tillsammans med NGOs och leverantörs partner. De här programmen syftar till att förbättra levnadsförhållanden och välmående för anställda, jordbrukare och deras familjen.

Historien om Pinky in Assam, i nordöstra Indien

För att kunna försörja sig, så säljer ofta jordbrukare sina bästa grödor. Det leder ofta till en ensidigt diet av ris, majs och vete som är billigt och mättar, men saknar välbehövlig näring. Bristande hygien är också ett problem, diarréer är den näst vanligaste dödsorsaken bland barn under fem år.

Vårt program “Frön för välfärd” – är ett samlat initiativ med Global Alliance for Improved Nutrition (GAIN) och IDH (The Sustainable Trade Initiative) – som lyfter fram vikten av näringsriktigt kost, en varierad diet och handtvätt med tvål. Familjerna uppmuntras att skapa köksträdgårdar och odla sin egna grönsaker.

En teblads-plockare sedan 30 år, Pinky brukade känna sig yr oh svimmade ofta utan att inse att den dåliga dieten var orsaken. Sedan hon tagit del av programmet “Frön för välfärd” förstår hon numera att äta varierat av hälsosamma livsmedel. En kunskap hon nu också kan förmedla till sina döttrar.

Se den här korta videon för att få en glimt av Pinky´s värld.

Några stora utmaningar

Pinky är en del av en stor komplex leverantörskedja som involverar en arbetsstyrka på upptill 1 miljon människor. Oundvikligen bär det med sig en del utmaningar, som motstånd mot de mänskliga rättigheter som ibland finns på en del platser vi handlar te ifrån.

Det är här vår Responsible Sourcing Policy fyller en funktion. Det understryker vårt åtagande att driva affärer med integritet, öppenhet och respekt för de mänskliga rättigheterna och arbetsrätt genom vår leverantörskedja.

Vi har en rad olika program som specifikt möter problem kring mänskliga rättigheter inom te-produktion. Det inkluderar kvinnors rätt och arbetsförhållanden på teplantager i regioner som Assam i Indien och Kericho i Kenya. Där vi fortsätter att arbeta att förebygga problem som kvinnor kan möta.

Att arbeta tillsammans med partners som UN Women and GAIN, ger oss möjligheten att tackla breda sociala- och miljömässiga problem, i större skala.

Ett exempel från 2017 blev vi medlem i Ethical Tea Partnership (ETP), en icke-vinstdrivande organisation som sammanför världens mest inflytelserika te-företag, för att skapa en mer rättvis, bättre och mer hållbar te-industri för anställda, jordbrukare och miljön.

Vi är tongivare för Malawi Tea 2020 programmet, det första i sitt slag som syftar till att förbättra konkurrenskraften och hållbarhet för Malawiska industrin så de kan gå mot att löntagare kan få inkomster de kan leva på samt bärkraftiga små jordbruk.

Vi är också medgrundare till Trustea, en branschsammanlutning för teindustrin i Indien. Trustea-verifikation garanterar sociala, ekonomiska och agronomiska och miljöprestationer på te-plantager och producenter i Indien.

Mick Van Ettinger, Unilever’s Executive Vice President för Te, säger: “Med transparens kommer transformation. Att närmare granska vår leverantörskedja hjälper oss arbeta mer effektivt med våra partners och leverantörer för att utveckla positiv förändring för människor och vår planet. Vi välkomnar våra konsumenter till processen så de kan se varifrån deras te kommer ifrån och få inblick i hur vi stödjer de lokala producenter vi samarbetar med. Vi är beslutsamma att göra vår te-tillverkning ännu mer hållbart social och miljömässigt.”

Photo credits: main image – The Global Alliance for Improved Nutrition (GAIN); embedded image – Declan McCormack, UN Women.

Tillbaka överst på sidan

SOCIALA MEDIER

Delar du vårt intresse för en hållbar framtid. Följ gärna med oss i sociala kanaler. Vi håller utkik efter dig!

KONTAKTA OSS

Kontakta Unilever och specialiserade team eller hitta kontakter runt om i världen.

Kontakta oss