Jag tror att hållbarhet kan tolkas på många sätt. I förpackning-sammanhang och Seventh Generation använder vi oss av livscykelanalyser för att värdera hållbarhet. Vi ser över produktcykeln från början till slutet. Om det är fossilbaserat, hur mycket energi krävdes för att extrahera oljan från källan, om det ät plantbaserat, vilka vattenmängder och naturresurser krävdes för att ta fram växten. Vi använder den informationen för att besluta om förpackningar baserad på hur miljöpåverkan blir.
Senast 2020 är målet att producera 0 % avfall genom att all Seventh Generation förpackningar fullt ut är återvinningsbara eller komposterbara. Vi eliminerar också petroleumbaserad nyplast och träfiber i våra förpackningar. Vi ser en framtid utan förpackningsavfall där allt material kommer från förnybara källor och sedan återanvänds.
Vi prioriterar återvunnen plast (PCR) därför att växthusgaserna har lägre utsläpp i förhållande till petroleumbaserad nyplast. I en del av våra flaskor, kompletterar vi vår PCR plast med biobaserad plast tillverkade av sockerrör. Flaskorna går senare att återvinnas och återanvändas till något annat.
En av våra största utmaningar för tillfället är e-handel och frakt av våra produkter. Traditionellt så tillverkas förpackningar för att staplas i butik men e-handels har ställt om kraven för förpackningar. Vi måste hitta en balans mellan att skydda produkten, emballage och ytterförpackning samtidigt som varorna måste levereras säkert utan skador. Vi arbetar med att designa nya förpackningar som lever upp till e-handelns krav utan att använda icke nödvändigt emballage.
I dagsläget så är marknadspriset för återvunnen plast höge jämfört med nytillverkad plast. Vi kan integrera kostnaderna i våra marginaler men vi vill inte öka konsumentpriset, så vi letar efter vägar att kompensera ökade kostnader mot effektivare processer och smartare design, vi överväger alla möjligheter.
Mitt störta fokus nu är att expandera Seventh Generation över världen och vi sticker ut med våra mål och riktlinjer för hållbarhet. Målet är att lansera flaskorna med så hög andel återvunnen plast som möjligt och att sedan är fullt återvinningsbara.
Det kommer en dag när alla våra förpackningar är fria från fossila ämnen eller fibrer. Jag är stolt över teamet – de har genomfört ett otroligt arbete de senaste tio åren och vi har verkligen blivit mästare på förpackningar långt innan det var populärt.
När det kommer till mina personliga drivkrafter, en stor del kommer från erfarenheter från tidigare roller. Företaget där jag arbetade anordnade en städdag och vid det tillfället såg jag förpackningsavfall för en förpackning jag nyligen utformat. Natur och hållbarhet har alltid legat mig nära, men att nu se en förpackning jag varit med att ta fram hamna som skräp i naturen var förskräckligt.