Runt om i världen, har hållbarhet visat sig vara motsatsen till en nich-fråga, inte heller är den begränsad till en specifik grupp som ‘millennials’ eller ‘gröna’ konsumenter.
En studie av Kantar Worldpanel visar att 78 % av konsumenterna globalt sett, medger att de tycker bättre om sig själva när de väljer att handla en produkt som de vet är hållbar eller bättre för miljön.
Och ansvaret att äga frågan axlas tydligt av de företag och varumärken som tillverkar de här produkterna. Andra lärdomar från Kantarstudien är att nära (48 %) av alla konsumenter globalt förväntar sig att företagen själva tar ledarskap i frågan om plastavfall.
Enligt Benjamin Crook, Senior Marketing Director för Hellmann’s i Nordamerika menar att “Omställningen till återvunnen plast har en positiv påverkan på miljön genom att det minskar antalet flaskor som hamnar på sopstationer och minskar antalet växthusgaser. På Hellmann’s strävar vi efter hållbarhet i allt vi gör, inkluderat att vi kan underlätta för konsumenter att göra ansvarsfulla val, samtidigt som de kan njuta av den produkt de älskar.”