I samarbete med underleverantörerna - kolåtervinningsföretaget LanzaTech och India Glycols, som är tillverkare av teknikbaserade ”gröna” kemikalier - har vi producerat ett ytaktivt ämne tillverkat av koldioxidutsläpp.

Ytaktiva ämnen är en viktig ingrediens för att skapa skum och rengöring i många rengörings- och tvättmedelsprodukter. De kommer vanligtvis från fossila bränslen, men genom den här nya processen kan vi istället basera dem på återvunnet kol.

Processen sker i tre steg. LanzaTech fångar först de industriella utsläppen vid ett stålverk i Peking och omvandlar avgaserna till etanol. India glycol omvandlar därefter etanolen till etylenoxid, som används för att tillverka en rad ingredienser, däribland ytaktiva ämnen. Vi använder sedan detta ytaktiva ämne vid tillverkningen av våra nya OMO (Persil) tvättkapslar vid vår Hefei-fabrik i Kina.

Processen som LanzaTech använder för att skapa etanol återvunnet Co2 minskar utsläppen av växthusgaser med 82 % jämfört med den traditionella fossila bränsleprocessen.

De nya OMO-kapslarna lanserades, i begränsad upplaga, i Kina den 22 april - utan extra kostnad för konsumenterna – innebär att för första gången har ett ytaktivt ämne baserat på återvunnet koldioxid kommit ut på marknaden som en rengöringsprodukt.

"Tekniska framsteg som det här innebär att vi nu kan förändra kemin i våra produkter", säger Peter ter Kulve, VD för Home Care. ”I stället för att värdefullt kol släpps ut direkt i atmosfären kan vi fånga det och återvinna det till våra produkter istället för att använda fossila bränslen.

”Vi vill göra hållbarhet lätt för alla som använder våra produkter. Nya innovationer som denna hjälper våra välkända rengörings-varumärken bort från fossila bränslen utan att kompromissa med prestanda eller prisvärdhet. Vi är glada över den potential som detta genombrott representerar för framtida innovationer inom vår portfölj och vår bransch. ”


Vi är glada över den potential som detta genombrott representerar för framtida innovationer inom vår portfölj och vår bransch.

Peter ter Kulve, President, Unilever’s Home Care division

Stäng kranarna för fossilt kol

Lanseringen av de nya OMO-kapslarna anlände till hyllorna precis som oberoende forskare vid Nova Institute publicerar en första rapport som undersöker en förbisedd aspekt av klimatförändringarna: inbäddat kol.

Rapporten beräknar att 450 miljoner ton kol används varje år för att skapa organiska kemikalier och material som ingår i mängder av vardagsprodukter från tvättmedel till kläder, bildäck till mobiltelefoner. Om dessa produkter inte återvinns eller förnyas i någon form, kommer det mesta av kolet som finns i dem hamna i atmosfären som CO2.

Eftersom världen fokuserar på koldioxidutsläppande energi och transporter, har detta dolda problem ännu inte åtgärdas. Men i takt med att efterfrågan på den här typen av produkter ökar, förutspår rapporten att en radikal omvandling inom denna sektor behövs. med förnybar kolproduktion som ska ökas med en faktor 15 fram till 2050.

Förutom att visa omfattningen av utmaningen, beskriver rapporten två ambitiösa scenarier för 2050 som inkluderar en totala avveckling av ytterligare fossila koldioxidkällor. Den identifierar också tre primära källor till alternativa förnybara kolkällor: återvinning, biomassa och CO2-avskiljning.

Idag, av de 450 miljoner ton kol som används varje år för att skapa organiska kemikalier och olika material, kommer 85 % från fossila källor, 10 % från biomassa och 5 % från återvinning.

Carbon Rainbow och vårt partnerskap med LanzaTech och India Glycols är en del av vår vision Clean Future, som i sin kärna har ambitionen att ersätta 100 % av kolet från fossila bränslen i våra rengörings- och tvättmedelsprodukter med förnybart eller återvunnet kol fram till 2030.

Centralt för ”Carbon Rainbow” ett nytt sätt för att diversifiera det kol vi använder. Icke-förnybara fossila källor av kol (identifieras i Carbon Rainbow som svart kol) kommer att ersättas med återvunnet Co2 (lila kol), växter och biologiska källor (grönt kol), marina källor som alger (blå kol) och återvunnet kol från avfallsmaterial (grått kol).

Tillbaka överst på sidan

SOCIALA MEDIER

Delar du vårt intresse för en hållbar framtid. Följ gärna med oss i sociala kanaler. Vi håller utkik efter dig!

KONTAKTA OSS

Kontakta Unilever och specialiserade team eller hitta kontakter runt om i världen.

Kontakta oss