1. Hem
  2. ...
  3. Pressreleaser
  4. Dove beauty

Dove beauty

Dove-kampanjen “Real Beauty Sketches” avslöjar dramatiska skillnader mellan självbilden och vad omgivningen ser.

Att ge grundläggande förnödenheter

Dove vill medverka till en värld där skönhet blir en källa till självförtroende i stället för till oro. Som ett led i det arbetet har Dove genomfört ett spännande socialt experiment för att visa hur vanligt det är med en negativ självbild som kan bli ett problem. Resultatet kan ses i kortfilmen Real Beauty Sketches, som är en granskning av hur kvinnor uppfattar sitt eget utseende i jämförelse med vad andra ser.

I filmen Real Beauty Sketches medverkar den FBI-utbildade polistecknaren Gil Zamora, som under sina snart 30 år i yrket har gjort över 3 000 personporträtt. Filmen visar hur Zamora avbildar sju kvinnor, dolda bakom ett draperi, med stöd av deras egna ord när de beskriver sig själva. 

Före mötet med tecknaren har var och en av kvinnorna fått tillbringa en kort stund tillsammans med en okänd person, oförberett och utan att de fått reda på varför. Zamora har sedan tecknat porträtt utifrån den okände personens beskrivningar. De flesta teckningar som skapades utifrån den utomståendes blick visar en vackrare, gladare och ofta mer exakt bild än motsvarande porträtt som byggde på kvinnornas egna ord.

‒När jag blev tillfrågad om att medverka i filmen för Dove hade jag aldrig kunnat gissa hur mycket de två skissade porträtten skulle skilja sig åt. Det som gjorde störst intryck på mig är kvinnornas känslomässiga reaktioner när de kunde jämföra de teckningarna bredvid varandra. Jag tror att flera av dessa modiga kvinnor insåg att de hade en förvrängd bild av sitt utseende och att detta fått en betydande påverkan på delar av deras liv, säger polistecknaren Gil Zamora.

En skiss säger mer än tusen ord

Filmen berättar hur kvinnorna påverkas av deras självbild och när de inser hur en svag självkänsla kan påverka många andra delar av livet. Det ger kvinnan, liksom publiken, inspiration till att upptäcka sin inre skönhet.

‒Vi har genomfört detta sociala experiment och gjort filmen som ett led i Doves engagemang för att ge kvinnor en bättre självkänsla. Vi tror att den kan inspirera kvinnor till mer positivt tänkande om sitt utseende och att förstå hur andra människor ser dem, säger Maria Friberg på Dove Nordic.

Du är vackrare än du tror

Kvinnor är sina egna värsta kritiker när det gäller utseendet – bara 4 procent av världens kvinnor betraktar sig själva som vackra (en ökning från 2 procent 2004). Tanken med kampanjen Dove Real Beauty Sketches är att hjälpa kvinnor att se på sig själva med nya ögon.Filmen Dove Real Beauty Sketches visas på http://www.dove.com/realbeautysketches http://www.youtube.com/doveunitedstates

Sweden

Sandhya Forselius
Unilever Sverige
Box 1056
171 22 Solna

+46 (0) 8 619 95 00
sandhya.forselius@unilever.com

Ta reda på mer om ämnena
Tillbaka överst på sidan