4. GB Glace

GB Glace

GB Glace presenterar en helt ny underlinje till GB Gräddglass. Namnet är ”Vår finaste GB Gräddglass” och kan stoltsera med högst andel bär på marknaden.

GB:s klassiker har lagt grunden för svenska folkets smak för glass. Nu lanserar GB Glace tre nya sorter med naturliga och rena smaker som kan bli framtida klassiker. Barndomens glassintag under ansvarsfria sommardagar har inspirerat både glassmakerna och formgivningen av förpackningen.”Vår finaste GB Gräddglass” är krämig vaniljglass med en femtedel bärblandning och finns i smakerna jordgubb, blåbär samt kombinationen av hallon, jordgubbar och svarta vinbär.

Tillverkningen sker i glassfabriken i Flen, Södermanland, där glassproduktion har pågått sedan 50-talet. Svenskarnas kärleksrelation med mejeriprodukter sträcker sig långt tillbaka i tiden och bär har haft en viktig roll för vårt välbefinnande historiskt sett, då vi har varit beroende av att samla bär för att få i oss vitaminer under vinterhalvåret. ”Vår finaste GB Gräddglass” är således smaker som är väl förankrade i våra traditioner.

– ”Vår finaste GB Gräddglass” är glass med bär, som om du själv hade plockat bären och blandat dem med glass. Den rådande mattrenden är ”back to basic” och det är vad vi har tagit fasta på när vi har tagit fram de nya smakerna, säger Mia Heinonen, produktutvecklare på glassfabriken i Flen.

Mönstret på förpackningarna är speciellt framtaget av illustratören Klas Bennergard. Inspirationen till mönstret har han hittat i sina sommarminnen från barndomen: skärgården, sommarlov, midsommar, plocka blåbär, jordgubbstårta, färsk mjölk från bondgården, fiska med pappa, hemgjord lingonsylt, träskor, busa med kompisar, svampplockning, nyckelpigor i gräset, björkar som svajar i vinden, fiskmåsar vid bryggan, plocka blommor till sommarstugan. Bilderna i mönstret förmedlar det enkla, oskyldiga, härliga livet som barndomen kan utgöra, skildrat i ikoniskt svenska bilder.

”Vår finaste GB Gräddglass” säljs i 750 ml-förpackningar och rekommenderat butikspris är cirka 25 – 30 kronor.

Högupplösta bilder finns på: www.mediabanken.se

Användarnamn: Unilever

Lösenord: Bilder

Gå in på: Djupfryst/GB Grädd- och Yoghurtglass

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Dominika Hagborg, Senior Brand Manager Ice Cream Kajsa Olofsson, presskontakt

Unilever Sverige AB Micael Bindefeld AB

E-post: dominika.hagborg@unilever.com

E-post: kajsa.olofsson@bindefeldab.se

Telefon: 08 – 619 96 95 Telefon: 070 – 736 08 00

Fakta om GB Glace

Glace-Bolaget AB bildades 1942 av tre mindre glassproducenter: Mjölkcentralen (sedermera Arla), Choklad-Thule och Alaskaglass. Trots efterkrigstidens ransonerade råvaror och en allmän uppfattning om att det nästan var oanständigt att äta glass offentligt, blev Glace-Bolaget snabbt en lyckad satsning – i slutet av 1950-talet gjorde frysfacken entré i vanliga hushåll och öppnade nya försäljningsmöjligheter och på 1960-talet togs lyxskatt på glass bort.

Den brittisk-holländska dagligvarukoncernen Unilever, som redan var delägare i Glace-Bolagets då mest jämlika konkurrent Trollhätteglass, köpte 1972 även aktier i Glace-Bolaget. De två företagen slogs samman och verksamheten drevs vidare under namnet GB Glace AB. Sedan 1996 är GB Glace helägt i Unilever Sverige.

Visste du att…

• Läkaren Lag Hannerz utnämnde 1962 glass som en beståndsdel i den nya svenska husmanskosten. Glass beskrevs som ett högvärdigt livsmedel, men också som ett medicinskt behandlingsmedel. Glass var helt enkelt perfekt i ”atomåldern”.
  • Halvliters hushållsglasspaket blev vanliga först i början av 1960-talet. Den temperaturkänsliga glassen krävde sitt utrymme, och många hushåll hade endast frysfack. Det stora genombrottet för hushållsglass dröjde ända till 1970-talet.
  • På 1970-talet gjordes en storsatsning på gräddglass, då nya smaker också lanserades.
  • 1975 ökade försäljningen av gräddglass kraftigt. I ett internt informationsmaterial konstateras: ”1975 såldes nära 3,5 miljoner förpackningar GB Gräddglass under maj och juni. Det motsvarar ca 40 % av årsförsäljningen”.
  • 1976 fanns följande smaker i sortimentet: Nötchoklad, Vanilj/kiwifrukt, Nougat/krokant, Smultron/vanilj, Vanilj med jordgubbssylt, Choklad med apelsinmaräng, Gammaldags vanilj samt Choklad/apelsin/aprikos. Vanilj med jordgubbssylt och Gammaldags vanilj har funnits med i sortimentet sedan dess.