NNR

Vad är nytt i de nya rekommendationerna? Det betonas en starkare helhetssyn om den kost vi äter, dess kvalitet och källor vi hämtar vårt näringsintag.

De Nordiska näringsrekommendationerna (NNR) handlar om hur barn, vuxna och gamla ska äta för att må bra på både kort och lång sikt. En omfattande genomgång av det aktuella vetenskapliga läget om mat och hälsa ligger till grund för nya NNR.

– Tusentals vetenskapliga studier har gåtts igenom. Resultatet visar att vetenskapen om bra matvanor inte har svängt – utan snarare har stärkts. Det känns bra med en sådan gedigen kunskapsbas att stå på. Särskilt med tanke på den debatt som pågår om vad som är hälsosamt och inte, säger Irene Mattisson på Livsmedelsverket. Över hundra experter från hela Norden har deltagit i arbetet med att gå igenom den senaste forskningen.

De har gjort systematiska genomgångar av studier som har publicerats efter år 2000. Särskilt fokus har lagts på områden där det kommit mycket ny forskning – fett, kolhydrater, D-vitamin och olika matvanors effekt på hälsan. Endast studier som håller tillräckligt hög vetenskaplig kvalitet har inkluderats.

Många nya studier om hur olika matvanor påverkar hälsan En nyhet är att nya NNR mycket tydligare lyfter fram helheten i kosten. Sedan år 2000 har det kommit många studier om hur olika matvanor, eller kostmönster, påverkar hälsan.

– Resultatet är samstämmigt – risken för olika sjukdomar och viktuppgång minskar med en kost som består av mycket grönsaker, frukt, fisk, oljor, fullkorn och magra mejeriprodukter. Medan läsk, godis, vitt mjöl, rött kött, chark och smör innebär ökad risk, säger Irene Mattisson.

Nya NNR betonar mer vilken typ av fett och kolhydrater man bör äta än mängden.

– Bra fetter är till exempel raps- och olivolja och mjuka matfetter. Bra kolhydrater är fullkorn och fibrer, inte socker och vitt mjöl, säger Irene Mattisson.

NNR beskriver detaljerat vilken mängd av olika näringsämnen, exempelvis vitaminer, mineraler och protein, som främjar hälsan på både kort och lång sikt. NNR beskriver också fysisk aktivitet och olika slags matvanors betydelse för hälsan. Däremot innehåller de inte rekommendationer om viktnedgång. Näringsrekommendationerna ligger till grund för kostråd i de nordiska länderna.

Sweden

Sandhya Forselius
Unilever Sverige
Box 1056
171 22 Solna

+46 (0) 8 619 95 00
sandhya.forselius@unilever.com

Ta reda på mer om ämnena
Tillbaka överst på sidan

FÖLJ MED OSS I SOCIALA KANALER

Delar du vårt intresse för en hållbar framtid. Följ gärna med oss i sociala kanaler. Vi håller utkik efter dig!

KONTAKTA OSS

Kontakta Unilever och specialiserade team eller hitta kontakter runt om i världen.

Kontakta oss