4. Unilever förvärvar Dermalogica hudvård

Unilever förvärvar Dermalogica hudvård

London/Rotterdam – Unilever meddelade i dag att man har undertecknat ett avtal om att förvärva Dermalogica, ett världsledande märke inom professionell hudvård.

Det ledande hudvårdsmärket Dermalogica, utvecklat för professionella salonger och spaanläggningar i hela världen grundades 1986 i Los Angeles av Jane och Raymond Wurwand, som redan 1983 hade skapat International Dermal Institute, det första institut i sitt slag som erbjöd en utbildning till licensierad hudvårdsterapeut.

Dermalogica säljs nu i över 80 länder och erbjuder såväl en produktserie för hudvård hemma som specialprodukter för professionella hudvårdsterapeuter. Märket säljs där det finns en licensierad hudvårdsterapeut som kan ge råd om behandling av hudproblem som hyperpigmentering, acne, ålderstecken och känslig hud – som är några exempel på hudproblem som Dermalogicas produkter är utvecklade för att motverka.

Paul Polman, Unilevers CEO, säger: "Vi är mycket nöjda med att kunna införliva Dermalogica i Unilevers portfölj med prestigeprodukter för personlig vård. Dermalogica har ett enastående renommé och är mycket välkänt både bland professionella användare och konsumenter.

Det har en tydlig positionering som högkvalitativt märke för hudvård och är ett perfekt komplement till våra övriga prestigeprodukter. En viktig faktor är att Dermalogica är ett företag som är baserat på starka värden och en vision som delas av Unilever om att vara ett företag som verkar som en god kraft i samhället. Dermalogica har ett utmärkt globalt distributionsnät och en hög global närvaro, och jag är mycket glad över att Jane och Raymond har kvar ett intresse i företaget och kommer att fortsätta samarbeta med oss för att vidareutveckla märket."

Jane Wurwand, grundare och visionär ledare för Dermalogica, förklarar: "För trettio år sedan lanserade vi Dermalogica med ett väl definierat mål – att skapa respekt och framgång för professionella hudvårdsterapeuter. Detta mål är lika viktigt för oss nu som den dag vi startade företaget.

Vi är oerhört stolta över vår personal och hur långt vi har kommit med att höja industristandarden. Raymond och jag tycker att det ska bli spännande att samarbeta med Unilever, ett företag med en lång historia med utveckling av varumärken i kombination med filantropiska satsningar. Vårt partnerskap kommer att ge Dermalogica möjligheter och resurser att utveckla märket till nya höjder och hjälpa oss föra vidare vårt arv genom att stödja nästa generation professionella hudvårdsterapeuter och kvinnliga entreprenörer i hela världen."

Dermalogicas verksamhet är inriktad på hudhälsa snarare än skönhet och kosmetik och bygger på en kombination av företagsegna koncept: hudanalys genom face mapping, skin bars och microZone-behandling med unik hudbehandling och touch therapies. Märket hade en omsättning på 240 miljoner dollar i USA 2014 och kommer att införlivas i Unilevers Prestigedivision, som uteslutande ansvarar för utvald distribution och premiummärken inom personlig vård.

Villkoren för köpet har inte offentliggjorts. Transaktionen är föremål för sedvanliga godkännanden från tillsynsmyndigheter.

Safe Harbour Statement

This announcement may contain forward-looking statements, including 'forward-looking statements' within the meaning of the United States Private Securities Litigation Reform Act of 1995. Words such as 'will', 'aim', 'expects', 'anticipates', 'intends', 'believes', 'vision', or the negative of these terms and other similar expressions of future performance or results, and their negatives, are intended to identify such forward-looking statements. These forward-looking statements are based upon current expectations and assumptions regarding anticipated developments and other factors affecting the Group. They are not historical facts, nor are they guarantees of future performance.

Because these forward-looking statements involve risks and uncertainties, there are important factors that could cause actual results to differ materially from those expressed or implied by these forward-looking statements. Among other risks and uncertainties, the material or principal factors which could cause actual results to differ materially are; Unilever's global brands not meeting consumer preferences; increasing competitive pressures; Unilever's investment choices in its portfolio management; finding sustainable solutions to support long-term growth; customer relationships; the recruitment and retention of talented employees; disruptions in our supply chain; the cost of raw materials and commodities; secure and reliable IT infrastructure; successful execution of acquisitions, divestitures and business transformation projects; economic and political risks and national disasters; the sovereign debt crisis in Europe; financial risks; and failure to meet high product safety and ethical standards; managing regulatory, tax and legal matters. Further details of potential risks and uncertainties affecting the Group are described in the Group's filings with the London Stock Exchange, Euronext Amsterdam and the US Securities and Exchange Commission, including the Group's Annual Report on Form 20-F for the year ended 31 December 2011 and the Annual Report and Accounts 2011. These forward-looking statements speak only as of the date of this announcement. Except as required by any applicable law or regulation, the Group expressly disclaims any obligation or undertaking to release publicly any updates or revisions to any forward-looking statements contained herein to reflect any change in the Group's expectations with regard thereto or any change in events, conditions or circumstances on which any such statement is based.

www.unilever.nl