4. Unilever industriledare enligt hållbarhetsindexet DJSI

Unilever industriledare enligt hållbarhetsindexet DJSI

London/Rotterdam - Unilever är 2015 års ledare inom industrigruppen livsmedel, drycker och tobak enligt resultaten för hållbarhetsindexet DJSI (Dow Jones Sustainability Index). Unilever är ett av 24 företag som är ledande inom sina industrigrupper.

Unilever fick totalpoängen 92 av 100 möjliga: en ökning från förra årets 90.

Unilever ledde eller delade ledarplatsen för 8 av livsmedelsgruppens sammanlagt 23 kriterier, bland annat innovationsförvaltning, strategi för tillväxtmarknader, klimatstrategi, förpackningar samt förmågan att locka och behålla talang.

Jeff Seabright, högsta ansvarig för hållbarhet på Unilever: "Vi är stolta över att vara ledare inom industrigruppen, och jag vill tacka alla som har varit delaktiga i vår prestation. Resultaten återspeglar de framsteg vi har gjort med att genomföra vår hållbarhetsplan, Unilever Sustainable Living Plan, som ligger till grund för vår långsiktiga hållbara företagstillväxt och visar vägen mot vår vision att göra en hållbar livsstil till vardag.”

DJSI är en erkänd oberoende måttstock för dokumenterade företagsresultat enligt kriterier som rör materialutnyttjande, miljöansvar och socialt ansvar. Unilever har funnits med i DJSI World Index sedan det introducerades 1999.

Resultaten av den årliga DJSI-granskningen presenteras i DJSI Industry Group Leader Report. Rapporten sammanställs av RobecoSAM i samarbete med S&P Dow Jones Indices och sammanfattar Unilevers position så här: “Unilever fortsätter visa sitt globala ledarskap inom livsmedel och personlig vård. Stark innovation och ett fokus på produktförvaltningsaspekter såsom förpackningar och råvaror är en integrerad del av företagets strategi. Öppen kommunikation om frågor som rör distributionskedjor och indikatorer skapar ökad medvetenhet om lokala inköp, utveckling och mänskliga rättigheter bland kunder och andra intressenter."

Bakgrundsinformation:

Mer information: Unilever named industry group leader in DJSI

Mediafrågor: amanda.hearn@unilever.com

Mer information om DJSI:s årliga granskning och resultaten för 2015, inklusive S&P Dow Jones Indices/pressmeddelandet från RobecoSAM, samt om Industry Group Leader Report:

www.sustainability-indices.com

www.unilever.nl